Saturday, January 14, 2012

Kerana Masa

Najib berbangga dengan prestasinya merangka dan mengerakkan transformasi 1 Malaysia. Di Perak kekaguman beliau terhadap prestasi 3 tahun sebagai Perdana Menteri menyebabkan beliau meminta mandat rakyat untuk memerintah 5 tahun lagi. Beliau berharap untuk menjadi PM dan menguasai Putrajaya selepas PRU ke 13 nanti.

Barangkali rakyat/pengundi boleh memikirkan mandat untuk beliau setelah menilai beberapa perkara:-

1) Khalifah Umar Abdul Aziz menjadi khalifah lebih kurang 2 tahun 6 bulan. Sejarah mencatatkan kehebatan beliau sebagai khalifah Islam dan meletakkan sebagai khalifah Islam kelima selepas Abu Bakar, Umar, Othman, dan Ali. Umar Abdul Aziz yang adil itu diracun oleh kaum keluarganya sendiri. Umar Abdul Aziz menangis siang dan malam memikirkan apakah soalan yang akan ditanya oleh tuhannya selama memerintah.

2) Husni Mubarak memerintah Mesir moden lebih daripada 30 tahun. Beliau diberi kepercayaan oleh rakyat Mesir begitu lama. Beliau berjaya mengumpul kekayaan lebih daripada AS60 billion dollar. Ketika rakyat Mesir menjerit supaya beliau berundur, Mubarak cuba bertahan dengan janji melakukan transformasi. Beliau digulingkan dan dibicarakan kerana salah guna kuasa.

3) Tok Guru Menteri Besar Kelantan diberi mandat oleh partinya Pas memerintah Kelantan lebih daripada 20 tahun. Umno terlalu kecewa dan cemburu dengan kegigihan orang tua itu. Beliau selamanya disayangi dan dihormati oleh rakyat Kelantan. Beliau bercadang untuk bertanding sehingga akhir hayat atau selagi dikehendaki oleh rakyat Kelantan. Rakyat Kelantan dan orang Pas masih memerlukan khidmatnya walaupun Umno kecewa dengan situasi berkenaan. Rakyat belum dengar Tok Guru tenggelam dengan kemewahan dan salah guna kuasa. Tok Guru keluarganya hidup amat sederhana.

4) Rakyat belum tentu memikirkan Najib mampu berbuat seperti Nik Aziz. Najib dengan Nik Aziz bagaikan bumi dengan langit. Terlalu kontras. Rosmah tidak sama dengan Tuan Sabariah. Anak-anak Najib amat berbeza dengan anak-anak Nik Aziz. Kalau Rosmah sanggup beli cincin berlian RM24 juta, apa yang Tuan Sabariah fikir dengan duit sebanyak itu. Kalau Nik Aziz makan nasi bungkus berharga RM3.00, rakyat belum tentu yakin Najib mampu dan sanggup berbuat demikian.

5) Apakah Perdana Menteri anak bekas Perdana Menteri Malaysia ke 2 itu mengerti erti kesengsaraan rakyat hanya dengan mempamirkan sikap mesra rakyat, walaupun dalam keadaan terlalu asing dan rimas. Maka apakah makna masa yang lama untuk Najib sebagai perdana Menteri kepada rakyat Malaysia jika Najib tidak mampu menyekat tabiat boros bininya, Rosmah.

Agaknya kemana hala tuju Najib dengan masa pemerintahan yang lama, adakah cenderung menjadi Umar Abdul Aziz atau Hosni Mubarak. Untuk jadi seperti Nik Aziz tentu beliau tidak sanggup kerana MB Kelantan itu seteru politiknya. Mari pakat pikir kerana jika pun tiada Najib dan tiada Umno/Barisan Nasional, takkan mentari tidak akan terbit pagi.

No comments: