Monday, January 9, 2012

2 Keputusan yang bijak.

Dua keputusan yang tepat telah dibuat dalam negara kita Malaysia:-

1) Keputusan Pas memecat Dr Hassan Mohd Ali daripada parti itu. Kepimpinan bertindak tepat dan berhati hati. Tempoh masa yang panjang telah diberi kepada Hassan Ali untuk membetulkan keadaan. Hassan Ali dilihat menongkah arus dan merasa dirinya bertindak betul dan terlalu cerdik. Hassan melawan Anggota Syura Ulamak yang sentiasa mengawal dan mengawasi pergerakan parti dan selalu membuat keputusan berdasarkan kesepakan berpandukan al Quran dan Hadith. Hassan Ali dan ulasan terbaru pemecatan menyandarkan kepada kecerdikan dan tokoh beliau sebagai profesional yang ada PHD.

Penyakit Hassan Ali dengan Phdnya itu jika wujud dalam umat Islam terdahulu maka kita tentunya tidak akan ketemu dengan al Khawarizmi, atau al Farabi, atau Ibn Khuldun, Ibnu Sina dan lain-lainya. Iman al Ghazali berjaya mengarang kita Ihya Ulumuddin kerana beliau tidak memiliki Phd macam Hassan Ali. Jika Iman Ghazali terperangkap dengan kemegahan dan berbangga dengan diri sendiri seperti Hassan Ali kerana Phdnya itu, maka anda boleh fikirkan dimana Ihya Ulumuddin oleh al Ghazali jika pada masa itu sudah ada penyakit Phd dan al Ghazali dendiri ada Phd. (bukan lagi Penyakit Hasad Dengki).

Tahniah TGNAZ dan Tok Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Pas kerana bertindak tepat.

2) Pembebasan Anwar Ibrahim daripada tuduhan dan konspirasi Fitnah Liwat II. Kita melihat keputusan ini bukan dibuat kerana kebijaksanan Hakim Zahidin Mat Diah, tetapi ketakutan beliau untuk meletakkan dirinya dalam situasi "kebodohan" dan "kejahatan" yang melampau. Kebijaksanannya sebagai yang arif mungkin tidak dipertikaikan jika beliau membebaskan dan melepaskan Anwar sejak dari mula kes dibawa kehadapan beliau. Walau apapun beliau membuat satu keputusan yang bijak walaupun pahati untuk dirinya.

Apapun rakyat Malaysia perlu membuat keputusan yang lebih baik dengan menolak Umno dan Barisan Nasional dalam PRU ke 13 nanti. Sama-sama kita tunggu dan buktikan rakyat Malaysia bukannya mudah ditipu dan digula-gulakan oleh pentadbiran Najib/Rosmah. Rakyat Malaysia perlu mencontohi keputusan yang dibuat oleh hakim Zahidin Mat Diah(dalam ke Liwat II Anwar) dan Pas(dalam kes Hassan Ali).

Ustaz Nasharuddin Mat Isa lebih bijaksana dan terima kasih Ustaz. Kami perlu orang macam Ustaz dan Pas.

No comments: