Thursday, January 26, 2012

HARTA

Penjawat Awam dikehandaki mengistiharkan harta. Menteri-menteri Umno/BN sepatutnya menjadi teladan mengistiharkan harta. Exco-exco kerajaan Pulau Pinang yang dikendalikan oleh Pakatan Rakyat telahpun mengistiharkan harta. Ramai yang ternganga melihat harta depa. Relatifnya, reta mereka amatlah banyak berbanding reta penjawat awam kecuali kepada beberapa orang di bawah skim SBPA yang banyak mengundang kontrversi itu.

Kesedian Tok Guru Nik Aziz Menteri Besar Kelantan untuk mengistiharkan harta jika peraturan menghendaki beliau berbuat demikian menakjubkan. Berapa banyak harta Tok Guru tua yang menjadi Menteri Besar lebih 20 tahun itu. Barua Umno ada yang mencabar Tok Guru tua itu mengistiharkan harta dengan harapan beliau keberatan . Congak orang Umno, tentu Tok Guru tua MB itu pasti banyak harta. Timbang taranya ialah pendapatan orang politik Umno sendiri. Jika Pengerusi JKKK atau Ketua Bahagian ada yang memiliki harta berjuta ringgit tentunya Nik Abdul Aziz sebagai MB lebih lumayan.

Lebih menakjubkan ialah kenyataan Menteri Umno yang bernama Nazri Abdul Aziz. Menteri-menteri mengelak mengistiharkan harta kerana takut "bahaya" bakal menimpa. Pendapat kurang cerdik seorang Menteri dan konteks bahaya yang dimaksudkan menjadi tanda tanya. Sekiranya Nazri melihat dari sudut keselamatan diri atau keluarga, bodoh sangat rakyat Malaysia tidak tahu Menteri dan kerabatnya rata-rata berstatus jutawan. Beberapa kejadian menunjukkan para penyangak tahu benar kekayaan mereka. Mungkin penyangak di Malaysia belum setaraf mafia antarabangsa untuk menyebabkan Nazri melihat bahaya dalam konteks keselamatan diri atau keluarga. Nazri sebagai Menteri yang mempunyai tahap kawalan keselamatan yang lebih baik daripadan jutawan yang tidak bertaraf menteri tidak perlu menjadikan keselamatan sebagai "bahaya" yang perlu dibimbangi.

"Bahaya" sebenar ialah ketidakmampuan Menteri untuk mewajarkan kekayaan adalah milik mereka secarah sah dan wajar kepada rakyat. Kini bukan lagi rahsia atau tuduhan tanpa asas jika kerabat menteri yang berbelanja ratusan ribu di luar negara. Terbaru Rosmah bini PM Najib sebagai didedah oleh Sydney Morning Herald berbelanja lebih RM325,000 disebuah butik di Sydney. Rosmah masih mempunyai ruang untuk menafikan selagi lakinya tidak mengistiharkan harta. Begitu dalam kes cincin Rm24 juta, Rosmah mampu menyembunyikannya dengan pelbagai kenyataan lojik atau tidak kerana harta suaminya sebagai Perdana Menteri tidak diistiharkan. Ruang bagi para menteri dan kerabat menafikan pemilikan harta yang luar jangka masih ada bila berhadapan dengan rakyat.

Rakyat mudah memahami siapakah pemimpin mereka kerana sanggup mengistiharkan harta. Puak Menteri Umno/BN perlu membina tembok untuk menghalang rakyat memahami segala realiti kehidupan dan harta mereka. Tembok ini makin hebat jika semakin tinggi dan asing daripada rakyat jelata. Umno dan pemimpin BN selamanya mewarisi tembok feudal yang diwarisi dan pengistiharan harta adalah meroboh sebahagian dinding tembok yang selamanya dipertahankan. Nazri makin menjelaskan bahawa sememangnya Umno/BN adalah "elit" yang sengaja dibentuk untuk memisahkan daripada rakyat. Mereka perlu mempunyai seribu wajar untuk sesekali menjenguk rakyat jelata. Mereka amat memerlukan sokongan rakyat untuk meperkukuhkan tembok feudal yang mereka warisi dan miliki.

Kita tidak suka melibatkan Pakatan rakyat dalam krisis perjuangan kelas, namun Umno adalah satu kelas yang dibina oleh British dan amat tidak sesuai untuk sebuah Malaysia yang majmuk. Umno /BN adalah elit yang terlalu licik untuk melondeh keburukan musuhnya dalam kes pengistiharan harta serta selamanya membayangkan bahawa mereka cukup terbuka dan telus. Sayangnya rakyat sudah faham dan Pakatan Rakyat berbangga dengan DAP dan kesediaan Tok Guru Tua Nik Aziz untuk mengistiharkan harta.

No comments: