Thursday, December 10, 2009

Apakah Umno untuk kini dan selamanya?

Tun Mahathir melihat Umno sebagai parti politik yang rosak teruk, (mereput?) hingga ke usus. Umno dan kepimpinan yang "mereput" itu, kini menjadi pemerintah di Malaysia. Logik Tun Mahathir mudah, kerana menjaga kedudukan ahli Umno akan segera mencantas pesaing yang lebih berkualiti (berwibawa/berkarisma) daripadanya. Pengerusi cawangan akan memastikan ahli Umno bukan daripada mereka yang mampu menggugat kedudukannya sebagai ketua, begitu juga di peringkat bahagian dan seterusnya. Akhirnya Umno dipimpin oleh mereka yang lemah di semua peringkat.

Teori sejarah ilmu mempertahankan diri orang Melayu sekali lagi menjadi sandaran andaian Tun Mahathir. Mahaguru silat Melayu tidak akan memberi semua ilmu persilatan kepada muridnya, kerana bimbang muridnya itu akan belot. Akhirnya ilmu persilatan Melayu yang unggul tinggal hampas dan tidak mungkin dibanggakan.

Mahathir sendiri sebenarnya mempraktikkan teori tersebut semasa mengendalikan Umno ketika 22 tahun ketika berkuasa. Hasilnya memang jelas, kabinat yang diketuai oleh Umno dipimpin oleh perasuah , pemabuk, penzina malah pembunuh. Tun Mahathir mencorakkan semuanya. Tindakan mencantas dan enggan memberi laluan kepada tokoh yang berwibawa diamalkan sendiri oleh Tun Mahathir.

Tun Mahathir akan memastikan Ketua Hakim Negara yang berwibawa disingkirkan. Kini siapa yang menghormati sistem kehakiman Malaysia yang berketuakan seorang yang diragui integritinya. Tun Mahathir meninggalkan legasi Linggam dalam sistem kehakiman di Malaysia.

Tun Mahathir seorang tokoh yang hebat dan mencemburui kehebatan orang lain. Tun Mahathir tidak segan silu untuk memecat 3 orang timbalan beliau sehingga Umno tidak berupaya menemui seorang tokoh yang hebat kecuali Tun Abdullah Badawi dan Najib Tun Razak. Siapa yang mampu keluar dari kongkongan bayangan kehebatan Tun Mahathir kerana beliau telah mempastikan Umno sehingga ke pringkat tertinggi dianggotai oleh segolongan manusia yang lemah.

Jika hari ini Tun Mahathir kesal dengan keadaan Umno, beliau seharusnya menyesali peranannya merosakkan parti itu. Maknanya, adalah suatu tindakan yang bijak dan berpandangan jauh seorang tokoh ketika Tunku Abdul Rahman Putra memecat Tun Mahathir dari Umno. Tindakan Tun Razak membawa Mahathir kembali ke pangkuan Umno adalah silap sebagaimana silapnya rakyat Malaysia melantik Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Malaysia telah mencapai standardnya tersendiri dan Mahathir seorang tokoh yang benar-benar mencorak standard "koman" Malaysia berbanding negara-negara sekelasnya seperti Korea Selatan atau Thailand dalam apa bidang sekalipun. Maka apa pula standard yang kita akan berikan kepada barisan kabinet Malaysia hari ini. Begitu pula tahap kecelaruan dan salah urus dalam pentadbiran negara kini. Rakyat Malaysia semestinya memikirkan nasib mereka yang lebih baik di bawah Pakatan Rakyat. Rakyat seharusnya lebih yakin dengan pemimpin Malaysia daripada Pakatan Rakyat daripada memperjudikan nasib mereka ditadbir urus oleh sebuah parti yang kian nazak.

Terima kasih Tun Mahathir. Rakyat Malaysia pasti boleh lakukan untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Umno.

No comments: