Wednesday, November 18, 2009

Penasihat ekonomi RM 1.00

Tun Dr. Mahathir memperlekehkan perlatikan Anwar sebagai penasihat ekonomi kerajaan Negeri Selangor. Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor melihat matan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan di bawah Tun Mahathir itu sebagai seorang yang harus diberi kepercayaan sebagai penasihat kewangan negeri yang paling maju di Malaysia.

Bila Tun Mahathir dalam kenyataannya mempersendakan perlantikan itu, khalayak melihatnya sebagai dendam yang tidak pernah surut. Mahathir yang begitu lama menaruh kepercayaan kepada Anwar sebagai Menteri Kewangan Malaysia sebenarnya membuka pekung kebodohannya sendiri. Kenapa orang yang hanya pandai berdebat, berpidato, pandai cakap tapi tak tahu bikin seperti Anwar diberi jawatan mengurus institusi pemerintahan yang begitu penting. Persoalannya, siapa yang lebih bodoh, Anwar yang menjadi Menteri Kewangan yang dilantik oleh Mahathir atau Mahathir sendiri benar-benar bodoh melantik orang yang bukan ahli dan tidak berkebolehan untuk menjadi Menteri Kewangannya.

Jika tidak bodohnya Mahathir, beliau akan segera mengesan kelemahan Anwar dan memberi jawatan selayak kepada tokoh yang pandai berpidato itu. Dengan kata mudah Mahathir tidak bijak untuk mengatur kabinet semasa pemerintahannya yang mencecah 22 tahun. Maka jadilah Malaysia sebuah negara yang seawal tahun 1980-an mempunyai pendapatan perkapita rakyatnya sebanding Korea Selatan tapi kini dikatakan pendapatan perkapita rakyat negara itu 4 kali ganda lebih tinggi daripada Malaysia. Siapa arkitek yang menyebabkan Malaysia begitu ketinggalan berbanding Korea Selatan jika bukan Mahathir. Mahathir yang memerintah, mentadbir dan mengurus sebuah negara yang kaya raya dengan hasil buminya termasuk emas hitam dari perut buminya. Apalaj kejayaan terbesar Mahathir jika bukan berjaya dua batang nesan di atas pusara keruntuhan bangsa Melayu dan "kemiskinan " majoriti rakyat Malaysia daripada pelbagai bangsa. Maka apakah layak Mahathir mencerca Anwar yang diberi kepercayaan suatu ketika dahulu atau sememangnya Mahathir bukan seorang tokoh yang bijak untuk mencari dan memberi kepercayaan tokoh benar-benar berwibawa dalam "pasukan" pemerintahannya. Sebagai contoh, bukankah Mahathir yang memberi ruang yang seluasnya kepada orang seperti Eric Chia, Daim Zainudin, Ananda Krishna atau Nor Mohamad Yaacob yang banyak menimbulkan masalah kepada ekonomi Malaysia. Bukankah zaman Mahathir juga merupakan zaman gelap kepada tokoh yang ikhlas dan bijaksana dalam pentadbiran negara dengan mencantas "golongan" ini dan membiarkan kabinetnya diisi dengan pengampu yang tidak pernah mempunyai tulang belakang.

Mahathir adalah perosak yang meninggalkan kesan amat buruk kepada sejarah perkembangan Malaysia khususnya bangsa Melayu dan agama Islam. Maka amat malang jika ada lagi suara sumbang yang mencadangkan orang tua itu sebagai Menteri Kanan. Malangnya sebuah bangsa Melayu yang terlalu bertolak ansur. Sikap malu mata dan malu alah orang Melayu, sikap berpada bangsa ini menyebabkan mereka selamanya mudah diperdayakan oleh orang seperti orang seperti Mahathir.

Bayang Mahathir yang sukar hilang dari lipatan sejarah hidup bangsa Malaysia, barangkali akan segera hilang bersama hilangnya sikap yang mencorak "dalema" sebuah bangsa, bangsa Melayu.

No comments: