Tuesday, November 10, 2009

Haiwan politik

Bekas musti Perlis yang kontroversi, Dr. Maza bertemu dan berkongsi pengalaman dengan MB Kelantan di Kota Bharu. MB yang pernah melalui zamannya sendiri, pernah dituduh sebagai berfahaman "Kaum Muda" atau (Wahabi? - Wahabi ketika itu bukan dikenali sangat jadi pertentangan melibatkan Kaum Muda dengan Kaum Tua!). MB Kelantan yang menyokong pendirian Dr. Maza meminta beliau bersabar dan meneruskan kerja dakwah terutama untuk terus menulis.

Seperkara yang menarik di Kelantan, Dr. Maza membayangkan bahawa beliau akan menyertai politik jika kegiatan beliau untuk berdakwah mendapat halangan sebgaimana yang beliau alamai di Selangor baru-baru lalu. Satu keputusan menarik malah ditunggu-tunggu oleh sebahagian besar peminat Dr. Maza sendiri. Walau apapun wadah politik yang akan beliau sertai, seperkara menarik daripada kenyataan beliau itu akan menjelaskan pengertian politik itu sendiri. Pengertian politik daripada perspektif barat dan Islam.

Sebagai haiwan politik, tindakan Dr Maza untuk tidak menyertai mana-mana pertubuhan politik adalah penyertaan beliau ke dalam kancah politik negara mengikut caranya sendiri. Beliau tidak menyertai mana-mana pertubuhan politik, tidak mengundi mungkin, tetapi beliau pada hakikatnya adalah sedang berpolitik secara aktif. Tidak ada pengertian dalam mana-mana pengertian politik moden yang menafikan tindakan Dr Maza dengan keputusan tidak menyertai mana-mana parti politik sebagai tidak berpolitik.

Begitu pula dari sudut pandangan Islam, tindakan beliau untuk tidak terlibat dengan mana-mana pertubuhan politik kepartian adalah berdasarkan pendangan dan penghayatannya terhadap konsep Islam yang syumul. Amalan dan keyakinan yang akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Dalam konteks ini, beliau adalah hamba Allah yang tidak pernah lari daripada tanggungjawabnya dalam seluruh kehidupannya. Oleh kerana politik sebahagian kehidupan manusia, tindakan beliau untuk tidak menyertai mana-mana politik adalah agenda politik beliau. Beliau berpolitik dan beramal mengikut kaedahnya sendiri.

Maka kita tidak akan terkejut dengan keputusan beliau untuk menyertai politik secara aktif jika situasi tidak lagi mengizinkan beliau untuk berdakwah. Begitu pula dengan penubuhan parti Islam sebagai wadah untuk memperjuangkan Islam dalam skop berkuasa dan bernegara. Barangkali masa sudah sampai untuk Dr Maza menerima konsep ini dalam agenda dakwahnya. Maka alangkah kelirunya jika orang perpandangan bahawa penyertaan ilmuan Islam yang jujur dalam politik kepartian kerana inginkan kuasa atau martabat mereka akan diaibkan oleh poltik kepartian yang cemar.

Kita sentiasa berharapkan orang seperti beliau akan memberi kekuatan kepada dakwah Islam walaupun dalam kelompok mana beliau berada.

No comments: