Tuesday, November 3, 2009

Jais lebih mudah tangkap Dr Asri daripada Rasul Melayu.

Agama diturunkan oleh Allah untuk mengawal manusia dan perlakuan mereka. Begitu juga manusia mereka peraturan , undang-undang atau agama untuk mengawal manusia. Manusia sepatutnya dikawal oleh agama dan bukan mengawal agama.

Kita tidak boleh menyangkal niat baik peraturan untuk mengawal kesucian agama daripada tindakan manusia yang mengambil kesempatan daripada kebodohan manusia sendiri yang mudah diperalatkan demi agama. Pengikut Ayah Pin yang menguasai kerajaan langit mudah mengikut sabda guru mereka atas nama agama dan akan berbuat apa sahaja untuk mempertahankan ajaran gurunya itu. Rasul Melayu di Selangor yang menyesatkan ramai pengikutnya mengambil masa yang lama untuk dibawa ke muka pengadilan.

Tindakan Jais menguatkuasakan peraturan untuk mengawal Islam adalah baik. Sesiapa sahaja yang akan bercakap berkenaan Islam di Selangor semestinya mendapat "tauliah" daripada Jais. Maka tindakan terhadap Dr. MAZA kerana berceramah adalah benar tetapi tolol. Penangkapan yang penuh tanda tanya dan persoalan. Apalagi Dr MAZA bekas mufti Kerajan Negeri Perlis, bekas pensyarah UIA dan USM dan sering menyampaikan ceramahnya di seluruh tanah air. Belum kedengaran sebarang keraguan terhadap pegangan Dr. MAZA daripada mana-mana pihak, sehingga penangkapan ke atasnya dibuat oleh Jais. Satu saluran Tv terkemuka negara ini mengundang Dr MAZA mengendalikan "Bahtera Perubahan". Sikap terbuka Dr MAZA perlu dihayati dan diberi perhatian kerana semuanya disandarkan al Quran dan Hadith. Bukankah British berjaya menyekat pembaharuan Muhamad Abdul Wahab yang menentang khurafat dan penyelewengan oleh orang Islam serta mengajak mereka kembali kepada Quran dan Hadith nabi dengan menggunakan penguasa yang jahat dan jahil ketika itu. Mudahnya ajaran "wahabi" yang dilebelkan sebagai menyelewengan daripada ajaran Islam sebenar digunakan oleh penjajah British untuk menyekat pembaharuan tersebut. Penganut Islam yang malas berfikir dan mengkaji mudah menerima pembaharuan yang dibawa oleh Wahabi sebagai sesat. Maka apa yang sesatnya. Kenapa khurafat yang begitu berleluasa dan diamalkan oleh orang Islam gagal ditangani oleh penguasa agama. Sesungguhnya mereka ada pengecut dan jahil. Mereka hidup dan befikir untuk kepentingan mereka yang terletak di antara pusat dengan lutut. Jahat dan memalukan.

Tindakan kerajaan Pusat yang menafikan keterlibatan ke atas penangkapan Dr MAZA, menjadikan isu ini lebih menarik. Lazimnya penafian kerajaan Pusat dalam kes sebegini adalah pengesahan. Maka siapa yang menjadi sasaran sebenar daripada penangkapan ini?.

Kita mudah faham bila Dr. Mohd Khir Toyo mencegah tokoh-tokoh agama daripada pembangkang daripada berceramah di Selangor ketika Umno menguasai Selangor. Betullah tindakan Khir Toyo dengan langkah pecegahan tersebut walaupun Jais gagal menggunakan peraturan Islam yang sedikit itu untuk mengwal kejahatan di Selangor serta memajukan Islam di negeri itu. Penceramah daripada pembangkang tidak akan mendapat tempat di Selangor ketika itu bukan kerana salahnya fahaman yang dibawa tetapi kebenaran yang mengancam Dr Khir Toyo dan orang-orangnya. Atas nama politik, Khir Toyo betul-betul memperalatkan agensi agama di Selangor maka tindakan itu betul. Hasilnya jenayah diSelangor begitu hebat dan begitu pula dengan pelbagai ajaran sesat dan menyeleweng, Jais gagal menanganinya secara tuntas.

Menggunakan tauliah dan ajaran Wahabi kuntuk menghalang Dr MAZA adalah jahat. Saya tidak percaya bahawa Dr. MAZA tidak mengentahui Wahabi tetapi sanggupkah Jais mengeluarkan kenyataan bahawa fahaman Wahabi adalah sesat? Jika betul wahabi sesat, Jais hendaklah menyenaraikan kesalahan ajaran Wahabi daripada ajaran Islam sebenar sebagaimana dibuat ke atas ajaran sesat yang lain. Di mana sesatnya Wahabi dan dimana pula benarnya doktrin Islam yang dipegang oleh Umno?

Kegilaan beberapa orang dalam Jais menyebabkan badan berkenaan akan mengulangi sejarah kejelikan tindakan pihak berkuasa ke atas ulama-ulama Islam yang ikhlas. Kejujuran ulama dan ilmuan Islam sejak dahulu gagal ditangani secara hujah berdepan dan berilmiah sebaliknya menggunakan kuasa dan kebebalan untuk memadamkan kejujuran mereka. Maka adakah keikhlasan dan keilmuan Imam Ahmad terpadam oleh penguasa yang zalim di zamannya?

Sesungguhnya orang-orang yang jahil diberi kuasa akan membunuh kecemerlangan Islam. Sikap jahat mereka akan sentiasa menghalang kejujuran. Dr MAZA dimalukan oleh pegawai yang jahil dan jahat dan menuduh beliau menggunakan sijil "palsu". Apakah orang sebodoh dan sejahat ini perlu diberi amanah untuk mengetuai sebuah badan yang mempertahankan dan memelihara kesucian Islam?

Sekali lagi saya melihat Umno dan kerajaan pusat melempar batu sembunyi tangan dalam kes ini. Najib yang jahat tetap dengan muslihatnya sendiri. Siapa yang menjadi sasaran sebenarnya dengan menangkap Dr MAZA?

No comments: