Sunday, October 25, 2009

MUSIM - "EGM" Kot?

Tok Guru Nik Abdul Aziz MB Kelantan sekali lagi mengundang gimik. Kenyataannya selari dengan perkembangan semasa politik tanah air, musim EGM atau sekurangnya mahu beliau tonjolkan bahawa Pas pun masih bernafas malah berperanan. Pas hidup dan bukan teman tidur dalam Pakatan Rakyat. Jika ada yang merasakan demikian, minta ampun, minta maaf mereka silap. Pas ada jati diri dan berpendirian dalam apa juga isu dalam dan luar negara. Malah tidak terkecuali juga urusan dunia dan akhirat. Jika ada orang Pas yang beranggapan bahawa mereka boleh buat apa sahaja atyau merencana suatu program peribadi atau kelompok yang menyalahi syura jemaah, jawapannya khalayak sedia maklum, Pas akan terus dengan dasar perjuangannya kalaupun tanpa sebuah kerusi.

Sebagai Mursyidul Am Pas, Nik Tok Guru Nik Aziz bukan berada dalam mana-mana kelompok atau kem dalam Pas (jika ada/mungkin wujud) . Nama yang disenarai sebagai dilaporkan oleh akhbar bukan orang baru dalam politik Pas. Mereka begitu dikenali dengan jasa, sumbangan dan pengorbanan terhadap Pas. Setakat ini, mereka belum mampu digugat oleh laporan yang bersifat menghasut dan memfitnah ke atas mereka. Keikhlasan mereka terbukti setelah satu demi satu persoalan mampu dihadapi dengan jaya.

Setakat ini, para pemimpin tertinggi Pas cuba bertindak bijaksana. Mebiarkan masalah diselesaikan oleh media adalah kerut dan tidak betul. Pihak dalam parti yang ingin menjadikan Tok Guru Nik Abdul Aziz sebagai "Terompah Kayu" dalam Pas, pasti kecewa. Anakanda Tok Guru Nik Abdul Aziz yang suatu ketika tanpa ragu-ragu mendedahkan ayahndanya mendapat maklumat dan nasihat yang salah. Maka siapa yang mampu menafikan bahawa ada yang cuba mengambil jalan mudah memanjat populariti Tok Guru sebagai jalan pintas dalam perjuangan. Orang kampung pun sudah tau siapa orangnya . Alhamdulillah, ebanyakan penyokong Pas tidak terlalu kepingan dengan habuan duniawi, maka tidak ramai yang kecewa atau terlalu ghairah dalam perjuangan ini walaupun manusia tetap sama.

Setakat ini, Cikgu Pa, Ustaz Nasiruddin Mat Isa dan Dr. Hassan mampu tersenyum walaupun agak kecewa dengan "kegelojohan" dalam sebuah pertubuhan siasah berdasarkan Islam. Esok atau bila-bila masa mereka boleh mengunjungi Tok Guru dan EGM akan menjadi cerita karut muruh Pas untuk melihat perpecahan dalam saf kepimpinan parti itu. Tok Guru Haji Abdul Hadi sudah cukup masak dengan perangai anak buahnya, jika sesekali lada digigit, makanan terasa lebih enak dan selera lebih terbuka tapi tidak mampu membangkitkan "gelojoh".

Terima kasih Tok Guru Nik Abdul Aziz dan Tok Guru Haji Abdul Hadi Awang. Terima kasih Cikgu Pa, Ustas Nasiruddin Mat Isa dan Dr Hassan Ali. Minta maaf kepada setiap pengkhianat, anda pasti terhukum, jika bukan di dunia anda seharus menjawabnya di akhirat.

ALLAH AKHBAR.

No comments: