Thursday, August 20, 2009

Rohaizat calon paling bersih?

N11 Permatang Pasir bukan medan selasa bagi Umno/BN khususnya dalam PRK 25 Ogos nanti. Tugas berat Umno/BN untuk meyakinkan pengundi N11 bahawa parti itu sudah pulih daripada krisis berat terutama dalam PRU lalu. Walaupun Umno agak kebah dalam PRK Manik Urai, keadaan di Pematang Pasir tidak menjanjikan laluan yang selesa bagi Umno/BN.

1) Umno/BN tidak mampu keluar dari lingkaran rasuah dan salah guna kuasa . Pemilihan Rohaizat Othman sebagai calon Umno dalam PRK N11 mengundang padah. Beliau calon bermasalah dan diragui integritinya. Lesen guaman beliau ditarik balik kerana terlibat dengan kes penyelewengan melibatkan wang RM140,000 milik Koperasi Pekebun Getah.

2) Pemimpin Umno bagaikan cacing kepanasan dan mengadai maruah parti dan peribadi untuk mempertahankan tindakan tidak jujur Rohaizat. Apapun Rohaizat mesti dipertahankan. TPM lebih selesa mencari kesalahan MB Kelantan dengan fitnah tanpa rasa bersalah dan malu.

3) Jikalah bukan kerana tersalah pilih, atau sememangnnya Rohaizat calon terbaik Umno, alangkah teruknya parti itu untuk mencari pemimpin yang jujur dan amanah. Umno sudah terlalu jelik untuk mendapat kembali keyakinan rakyat kecuali dengan membelinya. Umno hampir di Manik Urai.

4) Umno tidak pernah berfikir untuk mengubah kaedah jahatnya untuk mengembalikan keyakinan rakyat dan memulihkan imej parti itu yang rosak teruk.

5) Kepandiran Umno amat ketara bila cuba memfitnah calon Pas sebagai tidak amanah melibatkan wang yang banyak.

6) Kreativiti penonjolan isu yang lemah dan lapuk menyababkan Umno terpaksa mengerakkan segala jenteranya untuk menyerang dan memfitnah MB Kelantan. Hingga kini kita tidak tahu apakah modal kempen Umno yang bebas daripada unsur fitnah dan penipuan. Rakyat lebih bijak untuk menilai kaedah lapuk Umno.

Umno sesungguhnya sudah tidak releven dengan cita rasa politik rakyat Malaysia. Umno pasti kalah di Permatang Pasir.

No comments: