Wednesday, August 19, 2009

Muhyiddin dan majlis fatwa.

Majlis Fatwa Kebangsaan diminta meneliti dan memberi pandangan berhubung kenyataan Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz kononnya Islam yang dibawa oleh Umno tidak membolehkan seseorang masuk syurga.

Dalam kenyataan YPM Muhyiddin Yasin, berkata majlis Fatwa Kebangsaan perlu memberi pandangan sama ada kenyataan MB Kelantan bercanggah dengan Islam.

Muhyiddin juga meminta pemimpin lain dalam Pas supaya menasihati Datuk Nik Abdul Aziz (Tok Guru Mursyidul Am ) jika benar parti itu memperjuangkan Islam.

Umno ketandusan pemimpin yang bijak dan cemerlang. Muhyiddin bukan gandingan tepat bagi Najib memulihkan imej Umno. Muhyiddin yang kurang wibawa gagal menyinarkan kecerdikan hatta dalam isu yang dilontarkan oleh Datuk Nik Aziz.

Muhyiddin sepatutnya mencadangkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan untuk mengkaji dan mengeluarkan kenyataan berhubung dengan Islam yang dibawa oleh Umno, yang dipertikaikan oleh banyak pihak.

Jika Muhyiddin lebih mengutamakan aqidah daripada kuasa dan habuan dunia, beliau sepatutnya:-

a) Membersihkan Umno daripada terus menyelewengkan ajaran Islam melalui dasarnya yang menolak Islam.

b) Mengusahakan muzakarah dengan semua pihaktermasuk Umno, Pas, Majlis Fatwa Kebangsaan, ulama-ulama, Ngo Islam, mufti-mufti dan lain-lain pihak yang berwibawa untuk menentukan akiran Islam sebenar berpandukan al Quran dan hadith nabi.

c) Berusaha menghormati Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengeluarkan pelbagai fatwa yang sering dipersendakan oleh pemimpin Umno sendiri, contohnya dalam soal "bertafakur di tugu peringatan" dan lain-lain.

d) Berusaha menghormati majlis fatwa dan menjadikan badan itu lebih berwibawa dengan memberi kebebasan kepada badan berkenaan untuk mengeluarkan fatwa berkenaan dasar sekular yang dianuti oleh Umno sendiri.

e) Mengelakkan majlis fatwa, ulama, mufti dan badan penguatkuasaan Islam diseluruh Malaysia daripada menjadi badan sendaan dan diperlekeh oleh orang Islam dan bukan Islam seperti dalam isu "pangkid", ' jom Heboh" dan seumpamanya.

f) Umno sewajarnya membentuk badan tertinggi seperti Majlis Syura Ulama Pas, yang akan menentukan dasar dan hala tuju perjuangan Umno supaya selaras dengan ajaran Islam sebenar.

Maka kita menjadi lebih keliru niat sebenar Muhyiddin meminta badan yang tidak berwibawa itu untuk meneliti pandangan musuh politiknya disaat Umno amat memerlukan sokongan daripada orang Islam dan bukan Islam.

No comments: