Saturday, May 9, 2009

Kekecohan Dun Perak, imej siapa sebenarnya?

Perdana Menteri Najib bercakap berkenaan keluhuran perlaksanaan dan imej demokrasi di Perak. Beliau kesal dengan kekecohan di Dun Perak dan menyifatkan kejadian itu sebagai tidak matang, tidak demokratik . Pastinya pembangkanglah yang tidak matang dan memperlihatkan imej buruk dan tidak menghormati hak kerajaan Umno untuk memerintah Perak.

1) Adakah Najib sendiri menghormati hak Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Nizar mentadbir Perak dengan baik selama hampir setahun sebelum dinafikan haknya oleh Najib dengan perencanaan jahat dan mencabul lunas demokrasi.

2) Apakah Najib menghaormati hak Pakatan Rakyat dengan mencolek, mengurung, mengugut calon-clon Pakatan rakyat yang bermasalah dengan SPRM untuk belok dan khianat kepada Pakatan. Apakah 3 Adun Pakatan Rakyat ( kini adun bebas) menghormati suara rakyat yang memilih Pakatan Rakyat.

3) Apakah Najib menghormati prinsip demokrasi dengan memperalatkan segala institusi yang mungkin termasuk pasukan keselamatan untuk menafikan hak Sivakumar sebagai Speaker yang mempunyai kuasa mutlak untuk mengendalikan sidang dun Perak.

4) Bukankah sebagai Speaker dun Perak, Sivakumar telah dengan tegas dan jelas melarang Dr Zambry, 6 orang Exco yang dilantik oleh Zambry dan 3 anggota bebas supaya keluar daripada dewan. Kenapa mereka gagal mengikut perintah Sivakumar yang masih berkuasa penuh ke atas persidangan dewan ketika itu. Kenapa Najib sebagai Perdana Menteri gagal menjelaskan sikap "neuteral" kepada sebuah kerajaan negeri yang didominasi oleh Pakatan Rakyat.

5) Tanpa arahan dan perancangan daripada pihak Umno/BN, apakah pihak polis akan menjadi begitu keliru dalam melaksanakan tugas mereka. Kenapa polis tidak segera mengheret Zambry, 6 Exconya dan 3 Adun bebas setelah Sivakumar memerintahkan supaya mereka keluar dewan. Kenapa pula polis reti untuk bertindak menyeret Sivakumar keluar dewan. Bukankah sebagai sepupu Najib, Hishamuddin juga turut terlibat menjaga imej Najib sebagai Ketua Perhubungan Umno Perak dengan mengeluarkan arahan songsang terhadap anggota keselamatan yang sepatutnya bertugas memastikan kelancaran sidang Dun Perak 7 Mei lepas.

6) Najib sepatutnya malu untuk bercakap berkenaan imej dan akhlak yang baik. Katanya, malu beliau kepada masyarakat antarabangsa terhadap kekecohan yang berlaku di Perak. Sebagai Perdana Menteri yang sentiasa berhadapan khalayak dari seluruh dunia, Najib sepatutnya lebih malu terhadap dakwaan isu model Mongolia yang menemui ajal di bumi Malaysia dan dikaitkan dengan Perdana Menteri.

7) Sesungguhnya petanda imej Najib yang cemar tersingkap di Dun Perak. Anda perliu memerhati untuk membilang urutan sejarah cemer dan huduh bakal dilukis oleh Najib semasa pemerintahannya. Jika Raja Muda terpaksa berehat lebih 5 jam sebelum merasmikan persidangan Dun Perak, apalagi institusi yang dihormati di negara ini yang belum dicabul di bawah pentadbiran Najib.

No comments: