Sunday, May 10, 2009

Terima sajalah...

Masa Hamid Albar jadi Menteri Dalam Negeri, polis dikatakan tidak mempunyai kuasa dalam dewan/parlimen. Polis tidak boleh campur tangan dalam dewan sekalipun terdapat pergaduhan. Hanya petugas dewan yang mempunyai kuasa, mengawal dewan tegas Hamid Albar dan Musa Hasan bila mengulas kekasaran ke atas Ahli Parlimen Pakatan Rakyat Karpal Singh di parlimen Mac lalu.

Rakyat boleh akur walaupun agak sukar menerimanya tetapi bila kita tak reti peraturan ikut sajalah.
Masa Hishamuddin, polis sudah ada kuasa untuk campur tangan dan bertindak di dalam dewan atau parlimen.Musa Hassan barangkali belum tahu peraturan terbaru yang diwartakan oleh Hishamuddin. Sivakumar sebagai Speaker dan orang paling berkuasa dalam dewan telah diseret keluar oleh polis atas arahan Zambry Menteri Besar Perak yang belum sah jawatan. Zambray mengakui beliau menghubungi polis untuk mengawal keadaan bukan petugas dewan.

Bagaimana rakyat boleh menerima campur tangan polis menyeret Sivakumar keluar dari dewan? Umno/BN daripada bangsa yang tidak menghormati peraturan. Matlamat Umno akan menghalalkan cara.

Berdasarkan ulasan,pendapat dan pandangan, tidak seorang dari kalangan pemimpin Umno/BN yang mempertikaikan tindakan adun mereka di sepanjang sidang Dun Perak 7 Mei lalu. Semua menyalahkan anggota Pakatan termasuk Najib sendiri, Najib yang mencetuskan segala kemelut dan kecelaruan berpanjangan di Perak.

Salahkah jika rakyat meyakini, kaedah ini mungkin digunakan pada bila-bila masa ke atas mereka. Tindakan pemimpin Umno/BN di Perak adalah cermin sebenar kepimpinan yang mengutamakan rakyat atau mengutamakan kepentingan peribadi pemimpin tertentu terutama Najib.

KATAKAN TIDAK KEPADA UMNO/BN UNTUK MALAYSIA YANG LEBIH HARMONI.

No comments: