Friday, May 8, 2009

Cara melantik Speaker Dun

Bila V.Sivakumar sebagai Speaker Dun bagi negeri Perak dibawa ke mahkamah maka ada asas untuk Gobind Singh Deo yang digantung daripada menghadiri sidang parlimen bertindak menyaman Speaker parlimen. Peraturan terhadap Speaker mula dilihat dari sudut pandangan perundangan yang baru. Tidak pelik kerana manusia membuat undang-undang, manusia juga mematuhi atau tidak mematuhinya atau boleh bersifat selektif untuk siapa undang-undang itu sepatutnya.

Peraturan manusia tidak mutlak, malah ianya untuk siapa diciptakan dan siapa yang dilindungi,dipertahankan atau yang menjadi mangsanya. Jika hari ini Umno berkuasa, apa sahaja jentera kerajaan diperalatkan semaksima mungkin untuk mempertahankan hayatnya dan membunuh lawan.

7 Mei menyaksikan Umno/BN mencipta kaedah baru untuk memecat speaker. Dr Zambry bercakap mempertahankan tindakan kelompok Umno/BN itu dan menyifatkan Pakatan Rakyat mengamalkan hukum rimba, pastinya tidak bertamadun. Jadinya dengan melantik speaker baru dan menarik serta mencampakkan keluar Sivakumar dari dewan maka sahlah perlantikan speaker dun yang baru. Zambry dapat menguasai dewan dan berkuasa mutlak walaupun jawatannya sebagai Menteri Besar masih lagi dipertikai di mahkamah.

Zambry akan sentiasa benar dalam konteks demokrasi di Malaysia. Dalam apa jua tindakan beliau akan sentiasa bersandarkan kepada istana, pasukan keselamatan, mahkamah, SPR , SPRM dan pelbagai agensi yang patut. Mana mungkin beliau melakukan kesilapan terutama PM Najib sendiri mengambil alih Perak daripada Pakatan Rakyat. Dr Zambry tidak boleh salah apalagi untuk kalah.

Zambry tidak perlu bertanya rakyat kerana rakyat bukan kelompok elite yang faham kepentingan Umno/BN untuk meneruskan pembangunan negara. Bukti amat jelas, rakyat menjadi keliru dengan dakyah Pakatan Rakyat dan menolak Umno/BN dalam pilihan raya Umum lalu dan pola penolakan makin jelas dalam pilihan raya kecil di Bukit Gantang.

Zambry tidak akan memperjudikan nasib rakyat Perak dengan membubarkan Dun Perak. Rakyat Perak khususnya sudah tidak boleh dipercayai untuk membuat pilihan yang terbaik untuk Umno/BN. Zambry dan Umno/BN hendaklah memastikan bahawa rakyat tidak menjadi terlalu muak dengan para bahlol yang menjadi pemimpin mereka. Rakyat perlu cepat bertindak sebelum segalanya punah ranah.

No comments: