Sunday, May 17, 2009

Kecaknaan seorang ulama.

Teguran Mat Iraq, Ketua Dewan Ulama Pas mendapat perhatian Umno dan media yang memihak kepada Umno. Digambarkan oleh Umno dan media seolah-olah Pas sama teruk dengan Umno. Budaya rasuah dan beli undi untuk sesuatu jawatan dalam parti bukan milik Umno sahaja, Pas pun sama. Pas yang kononnya memperjuangkan Islam, lebih tidak bermoral daripada Umno. Sekurang-kurangnya Umno tidak memperalatkan Islam untuk cita-cita politik mereka. Dalam bahasa mudah bukan anak kita sahaja yang mati, orang orang pun mati jugak. Sepandir itulah mereka yang melihat kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas itu sebagai gambaran sebenar perjalanan politik Pas.

Tun Mahathir sebagaimana biasa akan dirujuk sebagai orang paling arif berkenaan politik Pas. Kenyataan beliau amat jahat untuk realiti sebenar dalam Pas. Mahathir tidak merasa bersalah menuduh Pas berdasarkan kenyataan yang dibuat oleh Mat Iraq sedangkan beliau sendiri belum tentu mendapat kenyataan tepat daripada Ketua Dewan Ulama Pas itu. Kata Mahathir, " Nampaknya rasuah berleluasa sehingga sesiapa saja terbabit, (Tun Mahathir juga terbabit) kita tak kata Pas tidak lakukan jenayah ... dia lakukan macam orang lain juga, jadi tak hairan dia buat benda bertentangan ajaran Islam". Bukankah kenyataannya itu berbaur fitnah yang keji?

Itulah Mahathir yang menjadi penasihat Najib, matan Perdana Menteri yang pernah mewarnai sejarah pemerintahan beliau dengan licik sehingga rakyat mengambil masa lebih 20 tahun untuk memahaminya kejelekan permainan politik beliau. Tun Mahathir wajar berbangga kerana akan ada yang keliru dengan kenyataan beliau terhadap Pas, tapi beliau jangan terkejut jika majoriti rakyat akan berpendapat bahawa:-

1) Mahathir dan media milik Umno selamanya menjadi juara menyebarkan fitnah terhadap musuh politik mereka terutama Pas.

2) Mahathir dan media sanggup mengadai maruah Islam dan bangsa Melayu kerana cita-cita politik.

3) Kenyataan Mat Iraq adalah kenyataan ulama yang selamanya bersifat pendidik yang mewarisi pusaka para nabi. Ulama selamanya akan sentiasa menegur, memberi peringatan, memberi nasihat, mengajar, mendidik, mengasuh dan berpesan supaya budaya jahat/punah yang berakar umbi dalam Umno jangan sampai ke teratak Pas.

4) Sebagai ulama ( * Mahathir mengaku bahawa beliau juga seorang ulama kerana mempunyai pengetahuan mendalam dalam perubatan, politik dan segalanya, maka beliau juga ulama pewaris para nabi) budaya amal makruf dan nahi mungkar menjadi keutamaan bila ada kesempatan. Peringatan Mat Iraq adalah gambaran kecaknaan seorang ulama yang sentiasa berniat baik.

5) Kecenderungan yang berterusan daripada golongan sekular tegar untuk memberi pandangan negatif terhadap ulama dan pergerakan Islam.

6) Ada pihak yang cuba mencipta kewujudan golongan ulama/profesional dalam Pas dan ada pertentangan dan perebutan pengaruh antara mereka.

7) Usaha secara terancang untuk memperlekehkan golongan ulama sebagai orang yang tidak bijak berpolitik, sering mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan dan boleh merosakkan parti. Keuntuhan kepimpinan ulama dalam Pas terbukti selama 18 tahun memerintah Kelantan. Kejayaan kepimpinan ulama dan slogan MEMBANGUN BERSAMA ISLAM amat mendukacitakan musuh Islam dan mereka yang ada penyakit dalam hati mereka.

Persoalannya, mengapa Pas perlu menari dengan rentak yang dimainkan oleh Umno atau sememangnya setiap serangan musuh ke atas Pas menjadikan parti itu lebih bijaksana. Terima kasih kepada semua Tok Guru yang memimpin politik Islam.

No comments: