Saturday, May 16, 2009

Najib tidak terliat...

Perdana Menteri Najib Tun Razak berpandangan bahawa beliau dan Sultan Perak tidak harus dipersalahkan dalam kemelut politik di Perak. Beliau mempertahankan BN menguasai majoriti dalam pilihan raya Umum 2008 sedangkan Pakatan Rakyat yang tidak berdaftar memerintah Perak kerana perkenan Sultan. Sepatutnya Menteri Besar Perak daripada BN. Berpandukan logik Najib, hanya Kelantan yang Pas menang dengan selesa dan Pas berhak menjadi Menteri Besar.

Namun Najib adalah Perdana Menteri. Kemelut di Perak di bawah tanggungjawab Najib sebagai Perdana Menteri kerana Najib Perdana Menteri bagi rakyat BN dan juga Pakatan Rakyat. Tidak ada peruntukan dalam Perlembangan Malaysia, anggota Pakatan Rakyat untuk menolak Najib sebagai Perdana Menteri walaupun mereka tidak sukakan Najib menjadi Perdana Menteri.

Najib tidak boleh membiarkan kemelut di Perak sebagaimana beliau membiarkan segala tohmahan dan tuduhan yang lemparkan terhadap beliau. Mungkin tindakan beliau membiarkan kemelut di Perak banyak memberi keuntungan kepada BN, tetapi sebagai Perdana Menteri Najib perlu mengutamakan rakyat. Jika rakyat sentiasa didahulukan, maka bagaimana rakyat Perak yang menolak BN mengikut perkiraan majoriti dan menyokong Pakatan Rakyat tidak perlu diberi keutaman dan perlu didera. Atas perkiraan apa Najib tidak dikirakan berdosa dan bertanggungjawab di hadapan Tuhannya kerana mengabaikan dan mendera rakyat Perak, yang juga rakyat Malaysia.

Tabiat Najib adalah amalan biasa para BN yang terlalu mendera rakyat yang menolak keangkuhan dan kebiadaban mereka. Kaedah menjerut dan mendera pembangkang dilihat sebagai kekuatan BN maka ia terus dipertahankan. Tabiat ini akan menjadi senjata yang akan membunuh BN kerana rakyat tidak selamanya takut dengan ancaman dan deraan. Kebangkitan rakyat akan menjadi pasti. Rakyat akan menjadi muak dengan telatah para pemimpin mereka dan bila masa Umno/BN akan dapat memenangi hati rakyat.

Kehilangan 5 buah negeri kepada Pakatan Rakyat menyebabkan Umno/BN semakin kehilangan penghormatan rakyat. Hanya golongan yang sentiasa dapat mengisi kotak tahinya sahaja yang akan terus menyokong parti itu. Maka dalam keadaan serba kesempitan seperti sekarang, apakah rakyat akan terus menyokong parti itu. Biarlah Najib berlepas tangan daripada segala dosa-dosanya kerana barangkali beliau sudah tidak ada Tuhan yang akan menilai segala amalanya di dunia ini kerana beliau sudah menjadi Perdana Menteri Malaysia. Jika Najib masih ada Tuhan, beliau disoal tentang kemelut politik di Perak kerana Pakatan Rakyat hilang kelayakan memerintah Perak setelah Najib "membeli" 3 adun Pakatan Rakyat yang bermasalah.

Najib juga mengambil kesempatan untuk menasihati Sultan Perak melantik Zambry sedangkan status ketiga-tiga adun itu sedang dipertikaikan. Begitu juga setelah mahkamah Tinggi memutuskan Nizar adalah menteri Besar Perak yang sah, maka Najib tidak dapat menerimanya dengan dada lapang dan terbuka. Mahkamah Rayuan dengan mudah menerima rayuan "stay of execution" terhadap pengistiharan Nizar sebagai Menteri Besar yang dibuat oleh Zambry sedangkan keputusan rayuan Nizar untuk membatalkannya ditunda dari 18 Mei kepada 21 Mei depan. Apa muslihatnya dan apakah Najib tidak campur tangan?

Najib akan mengembalikannya kepada Mahkamah, dan sekali lagi beliau akan menolak untuk bertanggungjawab. Sebagai Perdana Menteri Najib tidak mampu memisahkan dirinya daripada menjadi Presiden Umno dan Pengerusi BN. Maka siapa yang begitu tolol untuk mempercayai bahawa Najib begitu bersih untuk tidak memihak kepada Umno/BN dalam kemelut politik di Perak.

Rakyat akan sentiasa melihat dan menterjemahkan kemelut pilitik Perak sebagai usaha Najib untuk mengembalikan kegemilangan Umno/BN walaupun tindakan itu tidak bermoral. Maka bilakah masanya Najib boleh dikaitkan dengan moral yang baik dan akhlak mahmudah. Kita yakin rakyat sudah cukup bijak setelah lebih 50 tahun merdeka.

1 comment:

Anonymous said...

He know that his ball will disapper
once and for all,if there is a by election in Perak.He wants to Puas Main at least for one term mah!