Thursday, April 23, 2009

Malaysia serba mungkin.

"Malaysia boleh". Malaysia serba mungkin. SPRM telah bosan dengan kes Timbalan Ketua Menteri ! Pulau Pinang yang meletak jawatan secara mengejut dan mengistiharkan tidak ada asas pendakwaan ke atasnya.

Mohamad Fairus boleh tidur lena. Jika awal-awal SPRM mengistiharkan tidak ada asas pendakwaan rasuah terhadap Mohamad Fairus, mungkin ahli politik Keadilan itu tidak jadi letak jawatan. SPR tidak perlu pening kepala. Najib sebagai Perdana Menteri tidak perlu mengeluarkan kenyataan bacul sebagai ketua parti pemerintah.

Mungkin Najib betul, wang rakyat perlu dijimatkan teruma ketika dunia menghadapi krisis ekonomi, tapi apalah ertinya penjimatan wang bagi sebuah pilihan raya kecil jika Umno tidak berniat meneruskan tradisi politik beli undi atau mengerahkan pasukan keselamatan kelapangan untuk menakutkan pengundi.

Pengalaman di lapangan pilihan raya kecil, mengesahkan taktik bodoh itu makan diri, bukan pilihan raya kecil yang memerlukan peruntukan yang banyak, tapi Umno suka menghabiskan wang rakyat pantang ada kesempatan.

Kini politik serabut Umno di bawah pimpinan Najib begitu ketara. SPR mengesahkan lagi bahawa badan itu telah bertindak sebagi komponen Umno. Apakah tarikah pilihan raya perlu mendengar kata putus Umno atau parti-parti yang akan menyertai pilihan raya itu membuat keputusan untuk bertanding setelah keputusan dibuat oleh SPR. Malaysia akan terus mengamalkan tradisi serba boleh.

No comments: