Wednesday, April 29, 2009

Siapa boleh selesaikan?

Sivakumar masih Speaker Dun Perak yang sah. Sivakumar dalam konteks kuasa yang beliau ada telah memacat Setiausaha Dun Perak, Abdullah Antong Sabri.

Hari ini Abdullah Antong Sabri telah digunakan oleh Dr Zambry Abdul Kadir untuk mengeluarkan notis usul untuk dibawa ke mesyuarat pertama, Penggal Kedua Dun Perak ke 12, pada 7 Mei depan.

Dalam keadaan Sivakumar masih menjadi Speaker Dun yang sah, beliau berhak menerima atau menolak sebarang usul termasuk usul untuk memecatnya. Apakah dalam perkiraan politik Umno, Sivakumar bukan lagi Speaker Dun yang sah. Kenapa perlu usul untuk memacat beliau jika sebagai Speaker Sivakumar jika Umno tidak mengiktiraf beliau? Dalam keadaan sekarang< Umno boleh menggunakan ruang untuk menyekat Sivakumar daripada bertindak sebagai Speaker Dun Perak sebagaimana tindakan menghalang Nizar mengetuai persidangan Dun Perak sehingga terpaksa bersidang di bawah pokok.

Buat apa sahaja, Umno selalu dipihak yang betul. Bukankah tindakan Dr Zambry mendahului mahkamah dan bertindak sebagai Menteri Besar sedangkan prosiding kes sama ada beliau merupakan Menteri Besar Perak yang sah masih belum selesai dan merupakan tindakan menghina mahkamah.

Jika sekiranya mahkamah menafikan kesahan beliau sebagai Menteri Besar Perak, bagaimana pula dengan keputusan-keputusan bodoh yang beliau lakukan semasa menjadi MB haram seperti membida kenderaan rasmi kerajaan yang dibeli di zaman Nizar.

Umno boleh buat apa sahaja dan rakyat akan sentiasa melihat tindakannya sebagai mengkhianati amanah yang rakyat berikan. Moga hayat Umno untuk menidakkan kuasa rakyat akan segera berakhir.

No comments: