Sunday, April 5, 2009

Bila Pas, DAP dan Keadilan menjadi Pakatan Rakyat.

Satu laporan polis telah dibuat terhadap AP Taiping yang juga Adun Pantai Remis kerana mempersendakan Islam. Laporan ke atas Nga Kor Meng , Setiausaha DAP Perak telah dibuat oleh Presiden Badan Bertindak Perpaduan Melayu, Osman Abu Bakar yang hadir bersama 15 penyokongnya di ibu pejabat polis Taiping.

Osman mendakwa Nga Kor Meng telah mempersendakan Islam kerana memetik ayat al Quran dari surah al A'raf untuk tujuan kempen di PRK P59, Bukit Gantang. Kor Meng tidak mampu menyebut surah al-A'raf dengan tepat dan menyebutnya sebagai al-Anrah.

Nga Kor Meng seorang China Kristian yang mula mengkaji al Quran. Untuk memelihara hubungan baik dengan ahli dalam Pakatan Rakyat, Kor Meng cuba mendekati Melayu, budaya dan agama yang dianuti oleh orang Melayu. Beliau akan merujuk al Quran bila MB Pakatan Rakyat Nizar Jamaludin pada setiap kesempatan memetik ayat-ayat dari al Quran dalam ucapannya. Kebiasaan ini tidak pernah ditegur oleh Pas atau anggota Keadilan lain yang beragama Islam. Kor Meng sendiri sebagai seorang berpelajaran memahami Islam sebagai agama sejagat dan sesiapa boleh mengkaji Islam, al-Quran untuk bersetuju atau tidak dengan agama itu. Begitu juga ahli yang beragama Islam dalam Pakatan Rakyat, baik ahli Pas atau Keadilan, tidak menegah malah menggalakkan ahli daripada DAP yang tidak beragama Islam untuk mengkaji Islam dan al Quran. Islam bukan lagi milik mutlak orang Melayu sehingga orang lain tidak boleh mendekatinya.

Pemikiran sempit, jumud dan keliru orang yang jahil seperti Osman Abu Bakar telah menyebabkan Islam dianggap sebagai ajaran yang tidak mampu mempertahankan kemuliaannya dengan hujjah dan kebenaran, maka ia perlu dipertahankan oleh pelbagai peraturan dan kawalan. Maka Islam itu menjadi sekadar amalan ritual yang makin jauh daripada orang Melayu dan asing daripada bangsa lain. Itulah Islam yang diperjuangkan oleh Umno.

Sebagai Presiden Badan Bertindak Perpaduan Melayu, Osman Abu Bakar septutnya lebih cakna dengan sebutan orang China rakyat Msalaysia yang tidak mempu menyebut bahasa Melayu dengan baik. Kenapa beliau tidak peka dengan keganjilan sebutan dalam bahasa Melayu yang yang dituturkan oleh sesetengah penduduk negara ini seperti "olang" bagi "orang", "iblis" bagi "Idris", "silat" bagi " sedap" dan seumpamanya. Siapa Kor Meng untuk menyebut perkataan Arab dengan lidah yang fasih kalau Osman sendiri belum tentu dapat membaca al Quran secara bertajwid apa lagi secara bertaranum.

Nga Kor Meng yang baru mengenali Islam semenjak bersahabat dengan Pas dan Keadilan "diherdik" oleh Badan Bertindak Perpaduan Melayu kerana sebutan beliau tidak tepat, maka sebaiknya beliau lebih peka dengan kesalahan ejaan perkatan "amalan" menggunakan tulisan jawi yang digunakan secara meluas oleh Umno /BN dalam kempen mereka di Bukit Gantang. Salah cakna orang seperti Osman Abu Bakar menyebabkan tulisan jawi telah dibunuh oleh bangsanya sendiri. Kini bahasa Melayu itu sendiri sedang terpinggir dan dipinggirkan oleh Umno, maka sadarkah orang Melayu yang cakna seperti Osman.

Siapa Osman sebenarnya dalam PRK P59 Bukit Gantang apabila membuat laporan bersama 15 ahlinya dengan memakai baju berlambang Umno dan BN. Sebaiknya beliau memilih idea yang lebih baik, lebih rasional untuk memberi sokongan kepada mana-mana parti dalam pilihan raya itu, tetapi menggunakan isu yang yang begitu bodoh serta bertindak membuat laporan polis adalah kebodohan yang melampau. Belum tentu Osman yang membut laporan itu faham aspek perundangan yang tepat untuk mebolehkan beliau membuat laporan itu.

Teringat kata Karpal Singh bahawa yang terpekik terlolong marah kepada beliau atas sesuatu isu, belum tentu baca dan faham peraturan dan undang-undang yang berkaitan isu berkenaan. Rata-rata kita kurang baca. Selamat membaca.

No comments: