Tuesday, March 31, 2009

Erti sembahyang dan tazkirah di Masjid Simpang, Taiping.

Peristiwa Nizar Jamaluddin MB Perak yang dipilih oleh rakyat dan Dr Zambry Ab Kadir MB Perak tajaan Najib Tun Razak bersembahyang di Masjid Simpang, Taiping, Perak sepatutunya bukan isu politik. Bertuah Masjid Simpang kerana menerima dua MB yang masih berkuasa dalam satu masa bersembahyang maghrib di sana. Kalaupun boleh dijadikan isu, kenapa Nizar yang menjadi imam dan bukan Dr Zambry? Siapa yang lebih patut dan lebih layak? Namun penyiaran berita yang tidak penting oleh media yang jelas cuba mempolitikkannya telah mendedahkan pelbagai kekuatan, kelemahan semua yang terlibat.

1) Pihak media yang tidak beretika cuba memburukkan Nizar dan menafikan peranan beliau sebagai ketua kerajaan negeri Perak walaupun statusnya sebagai MB Perak belum diputuskan oleh Mahkamah. Nizar apabila mencabar pemecatannya di mahkamah bermaksud beliau berkeyakinan bahawa haknya sebagai MB Peraka masih berlaku. Siapa media untuk menafikan hak Nizar dan melayan beliau sebagai bukan MB Perak.

2) Berdasarkan keyakinan tersebut Nizar berhak menjadi imam sembahyang maghrib apabila beliau diminta oleh imam Masjid Simpang, saudara Norhisyam Hashim. Tindakkan Imam Norhisyam juga membawa maksud rakyat masih berkeyakinan bahawa Nizar masih MB Perak yang sah dan diterima rakyat. Sebagai Imam masjid, saudara Norhisyam juga sudah terbiasa dengan MB Perak daripada Pakatan Rakyat yang akan bertindak sebagai imam jika berada di mana-mana masjid di seluruh Perak. Jika Norhisyam tidak memberi kepada Dr Zambry, itu sebagai suatu yang patut kerana bukan kelaziman MB Perak dari Umno suka menjadi imam sembahyang walaupun tidak dinafikan mereka juga berkebolehan. Imam Norhisyam bijak dalam membuat keputusan.

3) Nizar barangkali mendapat kelebihan sebagai calon parlimen bagi PRK Bukit gantang, tapi isi tazkirah 20 minit yang mengajak umat Islam bersatu di atas tali Allah untuk mengelakkan perpecahan adalah mutlak kerana ianya daripada Allah. Nizar menyeru mereka berdasarkan firman Allah, Tuhan Nizar dan Tuhan Dr Zambry. Dr Zambry yang sentiasa ceria tidak sepatutunya bermuram jika Nizar memperkatakan sesuatu yang menjadi keyakinan bersama. Beliau sepatutunya belapang dada dan berbangga dengan persamaan itu.

4) Hakikat Nizar tidak mengganggu program Dr Zambry dan Umno di masjid berkenaan itu adalah sah kerana sebagai imam saudara Norhisyam boleh memberi peluang kepada Dr Zambry dan Umno untuk meneruskan programnya selapas sembahyang Isyak. Di kampung-kampung biasa sangat program penduduk yang melibatkan orang masjid berlaku pertembungan, maka imam masjid biasanya dapat menyelesaikan dengan baik. Dr Zambry amat biasa dengan suasana ini jika biasa dengan masyarakat kampung.

5) Umno selalu menghalang persoalan politik dibawa ke masjid tetapi tidak bagi Pas. Konsep politik suku, agama suku yang dipegang oleh Umno akan menimbulkan persoalan bolehkah mereka untuk menggunakan masjid untuk bertahlil dan solat hajat. Untuk apa tahlil dan solat hajat berkenaan terutama di musim PRK Bukit Gantang. Fahaman politik Pas yang syumul dan tidak ada konsep pengasingan segala urusan hidup daripada agama dan masjid maka tindakan Nizar menjadi imam sembahyang Maghrib dan memberi tazkirah selamat 20 minit bukan politik tapi diyakini sebagai ibadat. Apa pula hak Dr Zambry dan Umno untuk menghalang Nizar beribadat di masjid Simpang. Kalau Dr Zambry merasakan tindakan Nizar bersembahyang dan memberi tazkirah sebagai menyalahgunakan masjid untuk tujuan politik, itu fahamannya dan idealogi Umno tetapi tidak bagi Nizar dan Pas.

Maka jika persoalan yang begitu kecil dan paling asas dalam kehidupan Umno melihat dari aspek yang keliru dan songsang, maka bagaimana rakyat boleh yakin kelayakan Dr Zambry sebagai MB Perak yang sah. Bagaimana Umno boleh begitu keliru dalam semua urusan? Serakah sangatkah Umno sehingga urusan ibadat dan keagamaan ingin dikawal, sedangkan sepatutnya segala urusan dan tindakan partinya di kawal oleh peraturan agama?

Umno selalunya jarang mengambil pelajaran kecuali menghalalkan segala cara untuk tujuan politiknya.

No comments: