Monday, March 30, 2009

Tun Mahathir Bapa Perpaduan Umno.

Tun Mahathir seorang negarawan ulung. Tidak ramai yang dapat mempertikai karisma dan kewibawaannya membawa Malaysia pada kedudukan tersendiri pada peringkat antarabangsa. Sebagai rakyat Malaysia, ramai yang berbangga dengan keupayaan beliau.

Kecenderungan Tun untuk campur tangan dalam perkembangan politik Malaysia setelah menyerahkan teraju kepada PM Abdullah sepatutnya menjernihkan keadaan dan perlu diberi keutamaan. Tetapi sebgaimana pernah diucapkan oleh seorang Menteri Besar, politik Umno adalah seperti politik "beruk" yang berkumpul pada pohon yang berbuah. Tun Mahathir bukan lagi pokok rendang yang lebat berbuah.

Keadaan ini menyababkan idealisma beliau tercabar. Kritikan demi kritikan terhadap kepimpinan Umno menyababkan rakyat mula mempertikaikan prinsip beliau sebagai seorang negarawan ulung. Adakalanya beliau kelihatan seperti Quran buruk, nak baca tak boleh, nak buang rasa berdosa, dibaiarkan berhabuk di atas para.

Apakah beliau menyerahkan kepimpinan kepada pengganti yang tidak reti mengenang jasa dan pandai menilai intan atau kaca. Maka jadilah Tun selepas pengundurannya seperti cacing kepanasan, melihat salah urus yang kian menyakitkan. Kemuncaknya beliau bertindak keluar daripada Umno. Budak tingkat 4 dijadikan seteru yang nyata, dan beliau serang habis-habisan. Paling akhir ialah setelah kemenangan budak itu mengalahkan anaknya sendiri sebagai Ketua Pemuda Umno.

Tun bertindak tidak hadir ke majlis perasmian Persidangan Agong Umno yang baru selesai kerana kecewa para perwakilan telah memilih ketua mereka seorang yang telah didapati bersalah menggunakan wang dan sogokan dalam usaha untuk dipilih sebagai ketua pemuda. Kita amat menghargai prinsip dan tindakan beliau. Seorang negarawan ulung sewajarnya memberi contoh yang terbaik dalam apa jua tindakan. Barangkali kerana itulah proses membilang 790 undi untuk memilih ketua pemuda mengambil masa lebih daripada 6 jam. Tun sepatutunya tidak merasa hairan kerana kalau kita masih ingat usaha membilang undi semasa Tun dicabar oleh Tengku Razaleigh dulu mengambil masa yang lebih lama. Sepatutunya setelah belajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris tahap kecerdasan orang Melayu makin meningkat.

Walau bagaimanapun Tun Mahathir masih menjadi sanjungan dan diterima oleh barisan kepimpinan Umno yang sedang nazak dengan penuh harapan. Kemunculan Tun pada majlis penggulungan ucapan perhimpunan Agong Umno diterima sebagai tanda rahmat dan berkat yang dapat menyatukan barisan kepimpinan Umno yang baru dipilih. Sayangnya Ketua Pemuda Umno yang baru masih belum dapat diterima secara terbuka. Kekalahan 2 lagi calon yang bertanding menyemarakkan tanggapan semua pihak bahawa rasuah sudah menjadi nadi dan hayat Umno. Kita tidak tahu apakah ukuran dan penilaian yang dibuat oleh Tun untuk memulaukan satu rasuah politik dan menerima yang lain. Adakah lebih 900 aduan kepada lembaga Disiplin Umno tertumpu kepada pemuda dan khususnya terhadap KJ? Kalau tidak kenapa beliau boleh menolak satu majlis Umno dan menerima majlis Umno yang lain?

Barangkali Tun sudah menjadi amat keliru atau sudah mula lupa atau akan cuba mengadai prinsip dan ketegasannya? Tun diyakini akan kembali kepangkuan Umno pada ketika parti itu terlalu sarat dengan rasuah politik. Tun sendiri dalam kenyataannya menegaskan bahawa barisan kepimpinan Umno ada yang tidak menyenangkan hati kerana aterlalu banyak wang yang ditabur. Paling kita keliru ialah kesanggupan untuk menunjukkan sokongan kepada Najib sebagai PM yang akan menggantikan PM Abdullah sedangkan Najib terlalu cemar dan aib dengan pelbagai skandal dan rasuah politik.

Apakah pula lebihnya Najib jika moralnya lebih kurang sama dengan Anwar Ibrahim yang telah beliau singkirkan. Bezanya Najib belum dibicarakan oleh mahkamah maka beliau tidak bersalah dan tidak perlu merasa bersalah. Bagaimana rakyat akan memberi tanggapan yang terbaik terhadap Najib tetapi membuat penilaian lain terhadap Anwar walaupun rakyat dapat menyaksikan pelbagai kekeliruan dalam proses pendakwaan dan pembicaraana terhadap Anwar? Apakah Tun cuba mempertahankan Najib walaupun tidak lebih baik daripada Anwar kerana dendam Tun terhadap Ketua Umum Pakatan Rakyat itu tidak mungkin terpadam?

Kalau maklumat tidak tepat maka Najib akan segera menjadi Perdana Menteri Malaysia. Najib yang dipertikaikan oleh lebih separuh rakyat Malaysia. Najib yang dipertikaikan kewibawaan dan moralnya oleh semua bangsa di Malaysia. Najib ini yang diharap oleh Tun untuk membawa Malaysia keluar daripada masalah yang sedang dihadapi; masalah dalaman Umno sebagai parti pemerintah, masalah hubungan kaum yang kian meruncing dan masalah global yang kian mencengkam penduduk sejagat. Barangkali tuahnya seorang bekas perdana Menteri yang akan dapat menyuntik semangat perpaduan di kalangan ahli Umno dan rakyat Malaysia.

Tun barangkali bekas Perdana Menteri Malaysia pertama yang meninggalkan bersama perjuangan Umno kerana Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia pertama mati sebagai seorang Perdana Menteri.

No comments: