Friday, March 27, 2009

Berubah dan rebah.

Umno parti yang menerajui barisan politik pemerintah akan sentiasa menjadi tumpuan terutama pada usia senjanya. Perhimpunan Agong Umno kali ini banyak mencipta beberapa kejutan dan keajaiban. Antaranya;

1) Najib menjadi Presiden Umno dalam paling paling bermasalah bukan sahaja masalah peribadi dan pelbagai skendal, tapi parti yang diwarisinya itu berada dalam paling bermasalah. Najib sendiri meyakini bahawa Umno akan rebah jika tidak mahu berubah. Maka apakah perubahan yang bakal dibawa oleh Najib dan barisan kepimpinannya yang dipertikai integritinya.

2) KJ yang menang sebagai Ketua Pemuda Umno dipertikaikan terang-terangan kerana penglibatgannya dengan politik wang. Tun Mahathir memboikot perasmian Perhimpunan Agong Umno kerana sayap pemuda Umno itu secara langsung dan terbuka merestui rasuah.

3) Perdana Menteri Abdullah mempertahankan kemenangan menantunya kerana kerja kuat, bermakna beliau akan memastikan pengaruhnya kekal menodminasi politik negara. Abdullah mungkin tidak akan melepaskan jawatannya untuk waktu yang agak lama walaupun tidak menjadi Presiden Umno, sekurang-kurangnya bulan Ogos nanti?

4) Kemenangan dan kekalahan calon bertanding adat pertandingan tapi tidak dalam Umno. Puak yang menang akan memastikan dominasi kuasa dan akan bertindak menyingkirkan sesiapa yang dikenal pasti sebagai bukan kelompok. Kelompok yang tidak menang belum pasti akan menutamakan keuntuhan Umno. Umno akan terdedah kepada masalah perpecahan dan konflik dalaman yang kian parah.

5) Dalam tempoh terdekat Umno akan diuji di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai, maka Umno akan berhadapan dengan Pakatan Rakyat di ketiga-tiga kawasan Pilihan raya kecil itu dalam keadaan luka masih berdarah, luka dan kesakitan kerana bergomol sama sendiri di perhimpunan Agong yang baru berlalu. 7 April 2009 mungkin tarikh yang paling tidak menarik dalam sejarah pilihan raya yang pernah disertai oleh Umno.

6) Umno masih gagal mendapat simpati rakyat dengan pelbagai helah politik untuk mendapatkan dan mengekalkan kuasa. Kegelojohan Najib di Perak, dan pelbagai onar Umno dan Barisan Nasional di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah akan sentiasa dikenang oleh rakyat sebagai politik yang mengutamakan kepentingan kuasa dan memperkosa kepentingan dan nasib rakyat.

7) Segala isu yang ditawarkan oleh Umno dan Barisan Nasional untuk memburukkan Pakatan Rakyat seperti isu ketuanan Melayu dan kesetiaan kepada raja menjadi tidak hambar dan tidak bermaya kerana kegagalan Umno menangani isu PPSMI, kegagalan menghapuskan rasuah, rasuah politik, penyalahgunaan kuasa dan pelbagai masalah dalaman Umno. Umno terjerat dengan masalah yang diciptanya sendiri.

Menyoroti ucapan kosong para perwakilan dalam perhimpunan agongnya, kita amat faham bahawa Umno sudah muflis isu dan idealismanya. Kalaupun hebat, belum pasti Najib dan staf kepimpinan barunya berjaya memulihkan Umno. Umno pasti berubah dan rebah.

No comments: