Thursday, March 26, 2009

Malu eh...,

Dikatakan bahawqa iman itu lebih daripada 60 cabangan, dan sifat malu sebahagian daripada iman. Orang yang kurang malu, kurang sempurna imannya.

Malu dalam konteks Islam apabila seseorang itu melakukan sesuatu yang bercanggah dengan ajarannya dari aspek aqidah, syariat dan akhlaknya. Jarang yang merasa malu membawa aqidah yang salah kerana ianya suatu keyakinan dan seseorang merasa betul dengan yang diyakininya walaupun tidak selaras dengan kehendak Islam. Ukuran ketepatan aqidah ialah Quran dan hadith.

Syariat Islam yang bertujuan mengatur urusan kehidupan yang sempurna dunia dan akhirat. Golongan yang berakhlak mulia akan merasa malu jika gagal melaksanakan syariat, ibadah dan berakhlak secara yang digariskan oleh ajaran agamanya, Islam. Kerananya ada yang berpura-pura baik di hadapan orang yang diseganinya kerana sifat malu masih menebal terhadap peribadi berkenaan. Ramai yang menyembunyikan kejelekan dan maksiat yang dilakukan kerana sifat malunya, dan mungkin kerana itu ia masih mempunyai ciri orang beriman.

Bagaimana pula dengan golongan yang berbangga dengan perbuatan maksiat yang dilakukan atau melakukannya secara terang-terangan? Tidak merasa malukah mereka dengan perlakuan jelek, lucah dan segala yang di luar batas akhlak Islam? Kalau tidak kepada manusia, mereka seharusnya malu kepada Allah. Sesungguhnya tidak. Tidak pemalu mereka, malah berbangga melakukan maksiat.

Bagaimana pula jika mereka masih berupaya menonjolkan diri sebagai pemimpin. Mereka adalah orang Islam dan sering menonjolkan diri sebgai pembela agama dan bangsa tetapi dilihat semakin tipis sifat malu dan berbangga dengan akhlak yang hodoh serta dipertontonkan kepada khalayak.

Jika pemimpin itu seorang lelaki, masih boleh berdiri dengan gagah dan sanggup bersemuka dengan rakyat walaupun isterinya berpelukan dengan jantan lain dihadapan khalayak. Tidak dayuskah sifat berkenaan dan tidak ada tanda malu mereka dengan perlakuan berkenaan. Tidak malukah jika menjadi bini orang tapi masih ada hati menjadi pemimpin walaupun menduakan lakinya sehingga umum merasa geli melihat gambar mereka berpelukan, tersengeh, berbangga dan tidak reti malu.

Bagaimana pula yang tidak amanah dan terlibat dengan politik wang (baca rasuah)? Harta negara di sapu. Berusaha membeli undi dan mendapat mandat melalui rasuah. Tidak malukah mereka terhadap rakyat yang akan dipimpinnya dan kepada Allah juga?

Tidak patut malukah jika yang menjadi pemimpin itu terlibat dengan penyalahgunaan wang negara. Jika berbillion wang negara digunakan untuk komisen beli kapal selam ke, kapal terbang ke, kapal laut ke, atau apa-apa jenis kapal maka jika pemimpin berkenan tidak malu maka apa sebenarnya jenis pemimpin itu sebenarnya.

Apalagi dosa besar jika tidak membunuh atau menuduh seseorang melakukan pembunuhan. Ada pemimpin yang tidak peka, malah "pekak" dengan segala tuduhan membunuh yang dilemparkan kepada mereka dengan bersahaja dan tidak merasa malu dan harus bertanggungjawab membersihkan namanya. Nak kata sabar tidak layak, maka apa jenisnya manusia yang tidak tahu malu dan masih bercakap berkenaan nilai, moral, etika dan segala jenis kebaikan dihadapan khalayak.

Malas untuk mengungkit segala kejelekan-kejelekan yang sepatutnya boleh menyebabkan mereka malu untuk menunjukkan muka di hadpan rakyat. Lebih 900 tuduhan rasuah dan pengakuan bahawa parti yang memimpin negara sememangnya rasuah, hari ini mereka tidak malu bercakap tentang moral dan perjuangan untuk rakyat. Betul-betul tak tahu malu mereka.

Apapun mereka patutnya disedarkan supaya sebagai pemimpin mereka mesti bersifat pemalu. Dikatakan bahawa Rasulullah seorang insan yang paling pemalu. Maka rakyat hendaklah malu mempunyai pemimpin seperti mereka. Jika rakyat malu mempunyai pemimpin yang tidak pemalu, rakyat sewajarnya memilih mereka yang pemalu dan berakhlak mulia. Jangan malu-malu untuk membuang pemimpin yang tidak pemalu.

No comments: