Tuesday, March 24, 2009

Umno...? Belum nyanyuk?

Hadharah hendaklah bersandarkan agama dan bergantung kepadanya, bukan agama bersandarkan hadharah dan bergantung kepadanya.

Al Quran menghuraikan secara terperinci dengan menyatakan jenis penyelewengan yang menjadi punca kemusnahan sesuatu kaum yang maju, dan hadharah yang dibangunkan itu tidak mampu mempertahankan dan menyelamatkan mereka. Di antaranya:-

1) KEZALIMAN

Kezaliman mengikut takrif Islam ialah: Apabila meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya. Manhaj Illahi dalam membicarakan perkara ibadah, syariah, akhlak dan nizam, mengatakan apabila beribadah kepada yang lain daripada Allah, menentang undang-undang Allah, membelakangi petunjuk yang dibawa oleh rasul Allah, maka hilanglah sifat kemanusiaan dan lahirlah sifat kebinatangan yang bertindak sewenang-wenang mengikut hawa nafsu terhadap rakyat jelata dan lain-lain.
( Abdul Hadi Awang : Hadharah Islamiah bukan Islam Hadhari)

Apakah sandaran sebenar kepimpinan Umno/Be End dalam mengurus dan mentadbir negara setelah mandat dan amanah mereka kuasai?

Umno/Be End telah, sedang dan akan sentiasa memperalatkan segala-galanya untuk mengekalkan kuasa. Mereka cuba menutup sumber maklumat dari akar umbi kejahatan dan kejelekkan kepimpinan mereka daripada tersebar kepada khalayak. Mereka menyekat pengeluaran Harakah dan Suara Keadilan, maka mereka telah memperkosa mandat demokarasi dan kebebasan bersuara melalui akta yang tidak bertamadun demi kuasa yang belum pasti di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

Semasa PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu, Harakah dan suara Keadilan dilihat mempunyai saham dominan untuk memenangkan Pakatan Rakyat, maka peranan itu perlu disekat. Mungkin satu percaturan yang betul, tetapi dalam keadaan sekarang Umno akan melakukan apa sahaja untuk menyambung hayatnya. Mereka gagal mengambil kira sentimen kebencian rakyat kepada Umno dalam merancang dan bertindak. Lenyapkah prasangka rakyat terhadap Umno melalui pergantungan itu? Adakah akan segera dilupakan oleh rakyat segala kejahatan pemimpin Umno dan mereka bersegera memaafkan dan menyokong parti itu dalam PRK 7 April nanti?

Dikhuatiri Umno makin hilang pertimbangan lantaran sentuhannya yang kian kecundang. Senarai kegagalan yang kian bertambah dalam mengembalikan keyakinan rakyat, gagal memadam ego Umno untuk terus berbangga dengan sejarah silamnya. Dan bukankah Umno sedang mengatur langkah keperkuburannya? Sama-sama kita tunggu.

No comments: