Saturday, March 21, 2009

Masih adakah harapan?

Tun Mahathir masih menaruh harapan supaya Najib menjadi PM mengganti Abdullah tetapi dengan persoalan, apakah Najib dapat memulihkan Umno sehingga kuat semula?

Beliau juga mengesahkan bahawa pemimpin dan ahli Umno semuanya mengutamakan kepentingan diri dan Umno parti perasuah. Bolehkan Umno menjadi kuat jika parti itu dipimpin oleh perasuah?

Sejak zaman Tun Mahathir lagi Umno cuba membendung rasuah dalam politik tapi tidak berjaya. Kini Lembaga Disiplin dan Tribunal yang ditugaskan untuk mengatasi rasuah dalam Umno telah mula dipertikaikan kewibawaannya bila ada perasuah dihukum, ada yang diberi amaran dan ada yang dipejamkan mata. Siapa yang dapat menyekat kesangsian rakyat dan kecenderungan rakyat untuk mempercayai adanya permainan antara calonTimbalan Presiden dengan Pengerusi Lembaga Disiplin dan Najib sendiri?

Najib, walau siapapun yang dipilih menganggotai kabinetnya, kabinetnya adalah terdiri daripada para perasuah. Abdullah tidak perlu merencana pilihan Najib untuk melengkapkan keanggotaan kabinet perasuah kerana Najib sendiri bertempek dengan pelbagai tuduhan salah laku rasuah.

Jika Tun masih mengharapkan Umno membela Melayu, sesungguhnya ramai Melayu mengutuk Umno kerana menghancurkan Melayu. Melayu mula mengharapkan Umno dihancurkan untuk memertabatkan bangsa Melayu.

Sememangnya Umno makin menebal dengan penyakit mementingkan diri sendiri, maka bagaiman Tun Mahathir mengharapkan kebaikan untuk rakyat daripada pemimpin yang rakus dan sentiasa mencari peluang? Masih adakah harapan untuk Umno sembuh daripada penyakitnya?

No comments: