Friday, March 20, 2009

Dominasi kuasa kian mutlak

Najib kian hampir kepuncak kuasa. Abdullah Badawi akan menyerahkan tampuk kuasa menjelang April nanti. Penerahan yang akan menambahkan kuasa Najib dan keupayaannya untuk memperjudikan nasib negara.


Paling jelas ialah kegagalan Najib menjelaskan tindakan beliau memperalatkan pelbagai institusi bagi melangsungkan kerjaya politiknya. Kegagalan Ali Rustam bertanding Timbalan Presiden jika benar kerana tidak disenangi oleh Najib, negara akan menghadap sukar di bawah beliau.


Najib sedang membina immunitinya tersendiri. Penggantungan Gobind Singh Deo AP Puchong selama setahun kerana meminta penjelasan Najib berkaitan isu pembunuhan Altantuya adalah sikap sebenar Najib. Najib akan berkuasa dan bersedia untuk memperalatkan kuasanya demi kekuasaan.


Ahli Umno berharap satu perubahan setelah PM Abdullah dianggap sebagai penghalang perubahan. Apakah perubahan yang diingini oleh ahli Umno dibawah kepimpinan Najib. Kita belum menyaksikan kehebatan Najib selain keupayaannya mengumpul pelbagai tanda tanya dalam kerjaya politiknya.


Jika sekiranya Najib tidak malu dengan segala tuduhan dan tohmahan terhadap beliau, rakyat sepatutnya malu orang yang akan menjadi pemimpin mereka sanggup bertindak secara tidak bertamadun untuk menutup segala tuduhan dan tohmahan terhadapnya dan bukannya dengan penjelasan yang munasabah. Bagaimana Najib boleh mengharapkan rakyat boleh mempercayai dan meyakini kejujurannya.


Kita kian keliru dengan kekeliruan ahli Umno menilai, menaruh harapan dan memberi amanah kepada seseorang sebagai pemimpin. Sesungguhnya ahli Umno sudah terlalu sesat dalam rimba rasuah politik dan menjadi buta untuk menilai kebaikan.

No comments: