Thursday, March 19, 2009

KAMI ANAK MALAYSIA !0

Tan Sri Muhyiddin Yasin menyifatkan tindakan Datuk Zaid Ibrahim meminta Istana Negara supaya tidak melantik Najib Tun Razak mengganti Abdullah Badawi sebagai Perdana Menteri sebgai tindakan tidak bertanggungjawab dan berniat jahat. Muhyiddin yang akan bertanding jawatan Timbalan Presiden bersama Muhammad Muhd Taib barangkali menyatakan perasaannya yang sebenar terhadap Najib, mempercayai dan mengharapkan Najib menjadi PM selepas Abdullah. Kekuatan dan kelebihan jelas akan berpihak kepada Muhyiddin setelah Ali Rustam dinafikan haknya untuk bertanding dan Muhammad Muhd Taib masih belum benar-benar menyinar setelah dibawa kembali oleh Abdullah ke dalam kabinetnya. Keyakinan ini membolehkan beliau berangan untuk diberi kepercayaan sebagai Timbalan PM jika peralihan kuasa berjalan lancar.
Tidak ramai yang berani meramalkan hasrat perwakilan Umno yang sinonim dengan budaya rasuah politik sama ada akan memilih Muhyiddin atau Muhammad Muhd Taib, tetapi perkembangan terakhir jelas menunjukkan rasuah politik dalam Umno makin menjadi-jadi. Rakyat yang menjadi pengamat perkembangan politik Malaysia akan menjadi keliru setelah beberapa keputusan disiplin terhadap beberapa calon yang akan bertanding. Maka apa salahnya jika rakyat akan beranggapan, jika Najib dicabar sebagai presiden , maka belum tentu beliau tidak akan menggunakan rasuah politik.
Tindakan Muhyiddin mempertahankan Najib sebenarnya perbuatan menangguk di air yang keruh dan menjadi gunting dalam lipatan. Adakah gerak hatinya akan terus mempertahankan Najib walaupun imej Najib yang begitu tercemar. Salahkah jika seorang rakyat yang jelak dengan perangai dan perlakuan seorang pemimpin yang sering menimbulkan kekeliruan dan tanda tanya untuk menyatakan hasrat hatinya. Malah Zaid Ibrahim lebih jujur dalam berpolitik dan ada prinsip.
Dalam sistem politik seperti di Malaysia, rakyat terpaksa akur dan menerima pemilihan parti yang menguasai kerajaan iaitu Umno untuk memilih Perdana Menteri walaupun calon itu tidak disukai rakyat. Dengan kata lain, kesilapan Umno memilih pemimpin mereka terpaksa ditanggung oleh seluruh rakyat Malaysia. Kesilapan Umno paling ketara ialah kegagalan mereka membersihkan parti itu daripada rasuah politik di semua peringkat. Jika calon PM yang dipilih oleh Umno itu terlalu comot maka tidak menjadi aib bagai pihak Istana Negara untuk meminta mereka mencadangkan calon lain.
Jadi cadangan Zaid Ibrahim bukan bertujuan mencampuri urusan dalaman Umno tapi tindakan bertanggungjawab seorang rakyat Malaysia untuk melihat negaranya dipimpin dengan baik oleh orang yang baik dan dianggap baik. Sewajarnya gesaan ini datang dari seluruh rakyat Malaysia dan PM Abdullah sendiri boleh bertindakl secara lebih bertanggungjawab untuk menagguh peralihan kuasa kepada Najib sebagaimana dirancang.
" APA YANG AKAN NAJIB BUAT SETELAH BERKUASA "
" BELIAU YANG SERING MENYALAHGUNAKAN KUASA "
" APAKAH RAKYAT AKAN MENJADI MANGSA "
" DI NEGARA BERDAULAT LAGI MERDEKA "

No comments: