Wednesday, March 4, 2009

Siapa pemimpin kita?

" Mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan menyuruh berbuat kebaikan dan melarang perbuatan yang mungkar, dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan" (Al Hajj:41)
Adakah anda yakin para pemimpin Malaysia terdiri daripada mereka yang menunaikan sembahyang dan menghayati dan mengamalkan falsafah amalan yang menjadi tiang agama itu? Kalau para pemimpin Malaysia terdiri daripada mereka yang bersembahyang, kita pasti menemui:-
1) Pemimpin yang ikhlas kerana hakikat sembahyang itu tidak akan diterima jika tidak ada keikhlasan. Jika bersembahyang pastinya sembahyang itu tidak ada roh dan pemimpin yang tidak ikhlas dalam sembahyang pasti tidak ikhlas dalam memimpin dan mentadbir negara.
2) Pemimpin yang bersih kerana tidak bersembahyang mereka yang kotor lahir dan batin. Pemimpin yang bergelumang dengan kekotoran daki dunia dan nifak pastinya bukan pemimpin yang bersembahyang. Pastinya jiwa pemimpin yang kotor tidak berupaya melahirkan rakyat yang bersih rohani dan amalannya.
3) Pemimpin yang tidak makan makanan yang haram. Pemimpin yang bersembahyang terlatih jiwa dan raga untuk mengenal halal dan haram serta batas sempadan setiap perkara.
4) Pemimpin yang sanggup berkorban dan menahan diri daripada menikmati keseronokan nafsu walaupun yang halal.Pemipin yang berlumba mengumpul harta benda tanpa mengira halal haram adalah mereka yang tidak bersembahyang.
5) Pemimpin yang amanah kerana menunai sembahyang merupakan ciri mereka yang amanah dalam kehidupannya. Pemipin yang menodai amanah dan menjadikan amanah sebagai peluang adalah pemimpin yang tidak bersembahyang.
6) Pemimpin yang cerdik dan mementingkan ilmu pengetahuan kerana orang yang bersembahyang ialah golongan yang berilmu dan mencintai ilmu. Orang yang tidak bersembahyang mementingkan perut dan alat kelamin semata-mata.
Maka adakah anda percaya golongan yang dapat menterjemahkan hakikat sembahyang itu kedalam kehidupan seharian akan cenderung melakukan kejahatan. Hari ini mereka yang memimpin yang terdiri orang Islam tetapi penuh dengan tipudaya dan muslihat demi kuasa dan pengaruh maka mereka bukan orang yang bersembahyang.
Ayuh kembali kepada fitrah kejadian kita dengan Islam. Wassallam.

No comments: