Thursday, March 5, 2009

Sentuhan terakhir PM Abdullah.

Banyak kali penegasan dibuat oleh PM Abdullah bahawa beliau akan meneruskan hasratnya untuk berundur. Najib sudah pasti akan menjadi penggantinya. Berita yang boleh diyakini tetapi harapan supaya PM Abdullah tidak melepaskannya kepada Najib tetap berbunga.
Berita perlantikan bekas MP Besut, Dr Abdullah Mat Zain sebagai penasihat agama PM Abdullah disaat beliau akan melepaskan jawatan kemungkinan boleh merencatkan tempo Najib menuju Putrajaya. Perlantikan itu menimbulkan pelbagai persoalan, antaranya ialah:-
1) PM Abdullah akan memastikan Islam Hadharinya akan diteruskan oleh Najib dan Abdullah Mat Zain dikira pakar Islam Hadhari yang boleh diharapkan.
2) Kalau Tun Mahathir meninggalkan jambatan bengkok, maka sebagai cucu ulama PM Abdullah akan meninggalkan Islam Hadhari untuk melahirkan modal insan yang akan menjadi sumber manusia untuk meneruskan hayat Umno/BN. Najib dengan masalah yang kian membelit karismanya diyakini tidak akan mempunyai masa untuk meneruskan Islam Hadhari.
3) PM Abdullah mungkin juga ingin mendapat nasihat bagaimana Islam Hadhari yang banyak dipertikaikan oleh pelbagai pihak dapat dijernihkan dan diterima sebagai Islam yang tulin. Mungkin PM Abdullah sudah tidak yakin dengan para penasihatnya sehingga Islam Hadhari masih tidak dapat diterima oleh umat Islam di Malaysia. Adakah disaat akhir pemerintahannya PM Abdullah akan menafikan kebenaran Islam Hadhari atas nasihat Dr Abdullah Mat Zain. Apakah dengan nasihat daripad penasihat yang baru dilantinya, Abdullah akan kembali menerima Islam secara syumul sebagaimana pernah diperjuangkan oleh arwah datuknya dulu?
Walau apapun kita akan menunggi bentuk dan wajah sebenar Islam Najib apabila menjadi PM Malaysia nanti. Adakah Islam yang lebih libral akan dijadikan model? Barangkali penasihat agama PM Abdullah akan dapat membimbing Najib supaya memahami bahawa haram bagi setiap orang Islam beramal dengan apa bentuk amalan ibadat yang bukan dari ajaran Islam.

No comments: