Monday, March 9, 2009

Perjuangankah itu?

Sasterawan Negara Pak Samad Said yang menyertai tunjuk perasaan membantah perlaksanaan PPSMI terkena tembakan gas pemedih mata. Pak Samad dapat merasa peritnya perjuangan menegakkan dan mempertahankan maruah bangsa Malayu yang bahasanya yang kian dipinggirkan oleh pemimpin dari kalangan bangsanya sendiri. Perjuangan menyedarkan mereka yang kian hilang jati dirinya. Sehingga kini, pelbagai usaha dilakukan termasuk pelbagai rundingan, namun apa alasan yang menyebabkan kerajaan terus berdolak dalik untuk meneruskan dasar yang nyata keliru itu.
Keperitan dan kepedihan itulah perjuangan, dan Pak Samad dapat menikmatinya. Tanpa semua itu bukanlah satu perjuangan. Setakat kepedihan dan keperitan kerana gas pemedih mata, adalah perkara biasa kepada penyokong parti pembangkang. Banyak peristiwa, pemerintah memperalatkan polis untuk menghalang rakyat mendapat maklumat daripada pemimpin mereka. Mereka bukan penunjuk perasaan tetapi sekadar mendengar ceramah.
Umno/BN sebenarnya tidak pernah berjuang untuk apa pun. Umno/BN hanya mendapat hadiah kemerdekaan separuh masak daripada British kerana sanggup menerima syarat yang ditetapkan oleh penjajah itu. Mereka berbangga dan mengistiharkan ianya sebagai satu perjuangan yang tidak mengorbankan setitik darahpun. Hakikatnya, mana pernah ujud perjuangandalam sanubari Umno/BN.
Kebaculan Umno/BN ini diwarnakan dengan pelbagai warna orang berjuang. Paling malangnya, rakyat dipaksa menelan segala-galanya sebagai fakta yang tidak ada pilihan, Umno/BN telah berjuang menghalau penjajah Britisah keluar dari Tanah Melayu, yang kemudiannya Malaysia. Semua rakyat sudah menerima terma perjuangan Umno/BN sebagai kehebatan para pejuang anak watan Malaysia.
Kesilapan Umno ialah mereka menyangka rakyat sudah betul-betul buta erti perjuangan. Para ulama yang berjuang menyedarkan masyarakat daripada terus tenggelam dalam lubuk kejahilan, atau sesiapa yang insaf erti sesuatu kekhilafan lalu cuba membentulkannya adalah bukan pejuang jika menentang Umno/BN. Mereka adalah pengganas, penjenayah, pelampau, malah mungkin dicop sebagai buta budaya. Semua itu bukan budaya kita, maka apa sebenarnya budaya kita itu mengikut ukuran Umno?
Umno juga masih tidak dapat menyelami hati nurani rakyat yang benci pentafsiran yang rakus dan menyeleweng yang dicanangkan. Umno masih sewenang-wenangnya menggunakan ISA, institusi kehakiman, Suruhanjaya Pilihan raya, SPRM, gas pemedih mata, ugutan, diskriminasi, polis, malah isntitusi raja berpelembagaan sebagai kamus untuk mentafsirkan perjuangan. Paling malangnya bila para badut yang memimpin Umno/BN terjerita-jerit memperagakan perjuangan mereka untuk rakyat, negara dan agama.
Model perjuangan songsang itu adalah jalan pintas memenuhi kepentingan peribadi. Hari ini mereka terlena dalam keselesaan perjuangan songsang itu sehingga tidak menyadari bantahan terhadap perlasanaan PPSMI sudah berjalan lebih daripada 6 tahun seawal program itu cuba diperkenalkan. Mereka dengan agenda perjuangan songsang ini juga akan membawa keruntuhan dan kehancuran . Perjuangan songsang ini jugalah yang menyebabkan rakyat sentiasa berdepan dengan pelbagai kekeliruan.
Umno dan para pemimpinnya perlu diberi pengertian erti perjuangan yang sebenar. Jika Pak Samad kena gas pemediah mata sebagai rintangan dalam perjuangan maka sesungguhnya berapa ramai lagi yang menderita dipenjara, ditahan tanpa bicara, dipisahkan dengan orang tersayang, dicerca, ditukar tempat kerja malah ada yang dibunuh kerana perjuangan. Kalau ingin juga Umno kepada sebuah perjuangan, perjuangan kamu adalah untuk kepentingan antara pusat dengan 2 lutut.
MARILAH KITA BERJUANG MERUNTUHKAN POLITIK SEMPIT UMNO.

No comments: