Friday, March 13, 2009

Sayang anak tangankan, sayang Umno tinggalkan.

Semua keputusan Peperiksaan Awam bagi tahun 2008 telah diumumkan. Jika warta kerajaan merupakan sumber yang sah dan menepati kanyataan sebenar, semua keputusan peperiksaan awam boleh menyebabkan para guru terkejut beruk. Semua diluar jangka, dan berbaur keanihan. Keputusaan mata pelajaran PPSMI meningkat dan masih releven. Maka dasar kerajaan mempertahankan PPSMI adalah benar. Himpunan 100,000 rakyat mendesak PPSMI dimansukhkan tidak ada asas.
Walau bagaimanapun banyak kenyataan anih dikeluarkan oleh kerajaan. Terbaru setelah keputusan STPM diumumkan, kita baru mendapat tahun bahawa pelajar luar bandar lebih berjaya dan dapat menerima PPSMI berbanding pelajar bandar. Lebih ramai pelajar luar bandar menjawab matapelajaran PPSMI dalam bahasa Inggeris berbanding pelajar bandar. Hujah penentang bahawa PPSMI menyababkan pelajar luar bandar menjadi korban adalah tidak benar.
Pastinya warta kerajaan itu dibaca oleh ibu bapa dan para guru, yang mengajar atau memeriksa kertas jawapan pelajar dalam mata pelajar berkenaan. Maka apa pula pendapat, rata-rata guru mengeluh dengan prestasi pelajar. Lebih malang lagi, tidak ramai guru yang akur mengajar sepenuhnya mata pelajaran berkenaan dalam bahasa Inggeris. Tidak ramai pula guru yang menggalakkan pelajar mereka menjawab soalan peperiksaan dalam bahasa Inggeris kerana bimbang prestasi sekolah akan jatuh. Maka apakah maksudnya warta kerajaan mengeluarkan perangkaan yang pelik-pelik itu? Sama anihnya dengan keputusan mata pelajaran PPSMI yang meningkat saban tahun.
Situasai lebih pelik bila mengenangkan kerasnya hati Menteri Pelajaran untuk menerima hakikat bahawa PPSMI adalah dasar paling tolol dalam sejarah pendidikan Malaysia. Maka sekeras itu jugakah Hishamuddin untuk berhadapan dengan kebangkitan rakyat. Nyatalah bahawa Umno dan para pemimpinnya sentiasa gagal memahami kehendak rakyat dalam berfikir dan bertindak.
Pakat tinggalkan Umno untu kesejahteran dunia akhirat.

No comments: