Sunday, March 1, 2009

Selamatkan Malaysia.

Mungkin kerana terlalu lama berkuasa, Umno/BN telah selesa dengan penyalahgunaan kuasa. Ada keptusan dan dasar yang dibuat secara tergesa-gesa dan membelakangkan kepentingan rakyat. Agensi kerajaan nampaknya begitu terkongkong dengan arahan politik.
Pemimpin yang menerima amanah segera mengintai peluang untuk mengumpulkan harta kekayaan. Tempoh berkhidmat sebagai wakil rakyat akan digunakan sebaik mungkin untuk tujuan tersebut. Banyak projek yang dirancang jelas membelakangkan kepentingan rakyat. Malah ada pemimpin yang sanggup mengorbankan harta benda rakyat atas nama pembangunan. Tanah rakyat yang diteroka berpuluh tahun terpaksa dikorbankan. Rakyat terpaksa berputih mata.
Ada wakil rakyat telah menjadi musuh penduduk setempat. Kunjungan rakyat untuk mengemukan masalah diangap sebagai penentangan terhadap rancangan pembangunan yang dibawa kepada rakyat. Hakikatnya, rakyat terpaksa mengorbankan harta yang diusahakan berpuluh tahun tanpa sebarang habuan dan pampasan. Harta itu jugalah yang mereka cuba pertahankan dengan mengundi Umno setiap kali pilihan raya dengan harapan ianya akan menjadi milik mereka yang sah.
Mungkin ada yang beranggapan perkara ini fitnah, tapi sebenarnya terdapat seorang Exco di negeri Darul Iman yang membuat laporan polis bila sekumpulan penyokongnya sendiri berkunjung ke rumah beliau untuk berbincang masalah pengambilan tanah untuk projek pembangunan yang di rancang. Isu tempatan, ia tidak akan melampaui beberapa bibir dan akan segera padam. Pemimpin tidak perlu bimbang, pilihan raya nanti rakyat akan termakan janji dan menaruh harapan yang serupa. Masih ramai lagikah rakyat yang percaya dan menaruh harapan?
Tidak semua rakyat mudah dijinakkan dengan janji dan pujukkan. Kesedaran rakyat akan memaksa pemimpin Umno gelisah antara keinginan yang tidak terbatas dengan kebangkitan dan penentangan rakyat. Umno/BN terpaksa guna apa sahaja untuk mempertahankan hayatnya. Penyakit ini sudah menular dan menyeluruh, tidak mudah anda mencari anggotanya yang bebas daripada wabak berbahaya ini.
Umno/BN kian tenat. Najib yang akan menjadi PM Mac nanti adalah bakal Perdana Menteri terburuk dalam sejarah Malaysia. Langkah-langkah awalnya ke Putrajaya penuh dengan onar dan kemungkaran. Demi untuk menyelamatkan Malaysia, PM Abdullah Ahmad Badawi tidak akan menyerahkan jawatan itu kepada Najib, soalnya kalau tidak Najib, siapa? Sesungguhnya Umno/BN dan saf kepimpinannya sudah tidak releven dalam politik Malaysia.

No comments: