Saturday, February 28, 2009

Peraturan ialah kuasa.

Najib belum pun menjadi Perdana Menteri Malaysia. Sentuhan persediaannya ke Putrajaya mengundang pelbagai masalah yang kian membelit kesejahteraan rakyat. Rakyat dipaksa berkrisis dan semua pihak cuba dilibatkan dalam kemelut "ketidakpastian".


Di saat negara menghadapi krisis ekonomi global, bukan keharmonian dibawa oleh Najib kepada rakyat, sebaliknya krisis demi krisis untuk membawa lari rakyat dari persoalan utama, kesejahteraan dunia dan akhirat.


Di Perak "ketidakpastian" kian membelit selepas Najib memulakan rampasan kuasa. Usaha terkini masih lagi gagal menjelaskan siapa MB Perak sebenar. Mahkamah akan menentukan keputusan pertindihan kuasa antara Nizar yang dipilih oleh rakyat dan mendapat perkenan Sultan dengan Zambry yang ditaja oleh Najib melalui rampasan kuasa. Namun Umno/BN telah bertindak melampaui bidang kuasanya dan mengabaikan peranan mahkamah.


Najib dilihat sebagai seorang yang tega memperjudikan nasib rakyat perak dengan mencipta pertelagahan yang tidak wujud antara rakyat dengan istana. Anggota Umno dan BN mendapat sokongan padu media untuk memburukkan keadaan. Setiap firkah sanggup menolak kewajaran etika demi satu konflik yang direka supaya berpanjangan. Siapa yang untung, Najib yang akan jadi PM atau nasib rakyat yang harus dibela.


Nizar dan Pakatan Rakyat nampaknya lebih berhati-hati dan cuba bergantung kepada setiap peruntukan dalam menghadapi krisis. Dalam banyak keadaan, Umno/ BN terperangkap dengan peruntukan peraturan yang sedia ada, tapi meraka memiliki kelebihan. Kelebihan utama ialah kesanggupan dan keupayaan mereka "mengeksplotasi" segala elemen, baik atau buruk, sah atau batal, halal atau haram, legal atau tidak kerana kemaruk kuasa.


Speaker DUN Perak telah memanggil sidang yang akan bermula 3 Mac nanti. Umno/BN dari awal akan bertindak memulaukan persidangan kerana tidak mendapat perkenan sultan. Apa pun, jika 21 wakil rakyat Umno/BN hadir setelah Zambry dan 6 Exconya digantung untuk berhadapan dengan 27 orang wakil Rakyat Pakatan, maka apa yang bakal terjadi. Wakil lompat parti tidak diundang setelah dianggap mengosongkan kerusi masing-masing melalui surat perletakan jawatan mereka. Apa helah Najib untuk berhadapan dengan pelbagai kemungkinan dalam sidang itu nanti. Berapa lagi laporan polis akan dibuat, dan berapa lagi "sembah derhaka" akan menyusul.


Daripada ulusan pelbagai pihak setakat ini, benarlah kenyataan Karpal Singh bahawa kebanyakan mereka bertindak tidak berdasarkan peraturan. Mereka tidak baca peraturan dan perlembagaan sekalipun. Beratus laporan polis adalah gimik politik dan para pelapor ialah pengamat dan pengamal undang-undang yang tidak pernah memahami peraturan dan peruntukan yang sedia ada.

No comments: