Wednesday, February 25, 2009

Malaysia Tanah airku.

Malaysia berada dalam kelasnya tersendiri. Telah menjadi target, Malaysia akan menjadi negara maju mejelang tahun 2020. Wawasan itu dipahat di merata tembok dan diratib dengan tekun para nasionalis yang tumpul otak tapi tajam nafsu. Biarkan lah, sekurang-kurang ada yang yakin "Malaysia Boleh."


Bagi tujuan bersantai, melalui ruangan ini saya ingin mengajak khalayak menyoroti beberapa peristiwa lucu yang berlaku di negara yang tercinta ini.

1) Lunas kemerdekan dicetuskan dan tekuni oleh pelbagai firkah sama ada golongan agama, nasionalis, sosialis malah komunis. Golongan cendikiawan berjaya mengerak dan memimpin rakyat melalui golongan tersebut untuk satu matlamat, kemerdekaan.

2) Selepas kemerdekaan, proses pembentukan negara bangsa disemarakankan oleh pelbagai lapisan dengan jujur dan ikhlas. Malaysia menjadi negara bekas tanah jajahan yang dikagumi. Dalam apa keadaan Malaysia lebih unggul berbanding negara-negara lain yang juga baru mencapai kemerdekaan.

3) Pemimpin datang dan pergi. Kepimpinan negara mula dipimpin oleh golongan yang berfikir menggunakan dengan perut dan syahwat. Perjuangan adalah demi memenuhi tembolok. Amanah diperdagangkan. Kehebatan ialah keupayaan mendapat kuasa. Akhlak dan moral untuk golongan lemah dan tertindas.

4) Pilihan raya umum ke 12, rakyat mengajar para pemimpin erti kesombongan dan penyalahgunaan kuasa. Banyak peristiwa pelik dan anih yang berlaku.

5) Demi menyelamatkan kuasa, golongan yang bodoh sombong ini membawa lari sejumlah MP yang tidak diyakini kredebiliti dan integriti kerana hanya satu tarikh; 16 September. Tarikh berlalu, dan para nujum yang yakin dengan tarikh keramat itu hilang gah.

6) Demi menyelamat pengaruh dan kuasa juga mereka merancang pelan peralihan kuasa. Peangasas Islam Hadhari yang dikagumi oleh seluruh warga mufti bersabda peralihan kuasa akan diberi kepada timbalannya sebgai pengganti.Dari pencari Syafie dan al Ghazali kepada pengumpul tragedi misteri dan penagih royalti.

7) Mac nanti segala yang membusuk dan bernanah akan segera sembuh di bawah kepimpinan baru yang penuh harapan dan tanda tanya. "Symptomatic" segala penyakit mula nampak, dan pemimpin baru persis "vektor" yang akan membawa penyakit seperti lalat membawa taun.

8) Di Perak bakal pemimpin memula langkahnya (tak pasti kanan ke kiri). Pertama kali dalam sejarah negeri itu mempunyai 2 orang Menteri Besar, kedua-duanya boleh jadi sah dan boleh tidak sah. Laporan demi laporan telah dibuat kepada polis oleh kedua belah pihak. ( Polis itu juga yang mat rempit tonggeng punggung tapi hebat di merata tempat ceramah pembangkang. Dalam apa keadaan Umno/Be End banyak mendapat bantuan dan kerjasama polis).

9) Istana juga hendak di saman dan rakyat mula faham bahasa istana, "sembah durhaka". Pemimpin yang diharap dapat mengeluarkan Malaysia dari belenggu masalah kini menyepi bagaikan tidak mampu manangani masalah yang dicipta sendiri. Cuba melagakan istana dengan rakyat, lempar batu sembunyi tangan dan bertindak sebagai seorang pengecut, mendiamkan diri tanpa sebarang ulasan sekurang-kurangnya untuk meredakan ketegangan. Inikah "bangsa" pemimpin yang dapat di harapkan.

10) Menjadi sejarah dalam demokrasi di Malaysia, rampasan kuasa melalui istana. Majoriti belum tentu memberi hak dan kemenagan. Segala peraturan dewan tidak di pakai. Suruhanjaya pilihan raya menjadi komponen parti memerintah. Paling anih bila PM Abdullah suruh Dr Zambry membuat laporan polis terhadap Speaker DUN Perak kerana menggantung Dr Zambry dan rakan-rakannya daripada menghadiri sidang Dun. Itulah taraf PM Malaysia. Karpal Singh dan Lim Kit Siang yang pernah digantung daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat barangkali tidak sebodoh PM Abdullah untuk mempertikaikan kuasa seorang Speaker. Tapi di Malaysia PDRM boleh bertukar kepada PRDM (Polis raja di Malaysia).

11) Sedikit berita dari Terengganu, negeri orang beriman dan pernah dirancang oleh bekas MB Idris Jusuh dengan pembangunan yang tidak pernah didengar oleh telingat, tidak pernah dilihat oleh mata dan tak pernah terlintas dihati. Hebat seperti disyorga loka. Ahmad Said menjadi MB Terengganu tapi bukan untuk orang Besut. Gambar MB diraja itu tidak dapat diterima oleh orang Idris Jusoh yang terkenal dengan kain pemidang yang berbunyai , "Kami nak Idris natang". Di Besut sekarang terdapat kain rentang yang terdapat gambar Idris Jusoh dan kata-kata berbunyi , "Perak hak Umno". Maknanya politik Umno menyebabkan semua peringkat warga Malaysia menjadi keliru.

No comments: