Monday, February 2, 2009

Strategi siapa lebih mantap?

Perkara ajaib telah berlaku. Kegemparan politik Perak yang diselubungi tanda tanya menjadi kebah apabila 2 adun yang digembar gembur melompat parti menafikannya. PM Abdullah Badawi yang lena panjang terkejut dan terlatah kononnya mungkin,4,6,8,10 atau 12 orang adun di Perak akan melompat parti, masuk Umno/Be End. Hebat Umno/Be End, seorang adunnya melompat parti ke Pakatan Rakyat, 10 yang akan menyertai parti itu. Maknanya, jangan cuba-cuba nak pancing adun Umno/Be End, silap gaya kerajaan Pakatan Perak yang di ketuai oleh Mohammad Nizar akan tumbang.

Apapun suasana sudah agak tenang setelah ribut dan badai melanda negeri Perak Darul Ridzuan itu. MB Perak boleh menarik nafas lega, sekurang-kurangnya 2 adun berkenaan menafi lompat parti dan meletakkan jawatan. Kedua-duanya masih akan meneruskan khidmat sebagai adun dan Exco kerajaan Negeri Perak.

Namun rakyat yang memberi undi kepada mereka berdua agak kecewa kerana tiba-tiba mereka menghilang tanpa berita. Suasana menjadi lebih kalut bila mana lokasi di mana mereka berada tidak dapat dikesan. Biarlah, mereka berada dalam keadaan selamat setelah cuti sakit?

Hebat dan serasinya mereka, kedua-duanya sakit ketika mengambil cuti hujung minggu di Pahang. Sakit tu barangkali tenat kerana tidak mampu membuat panggilan atau mengarahkan sesiapa memaklumkan kepada ketua mereka. Lain kali tak usahlah mereka berdua ke Pahang lagi, nanti demam.

Barangkali MB Perak, Mohamad Nizar boleh merangka format cuti sakit kepada mana-mana adun Pakatan Rakyat yang ingin bercuti ke Pahang supaya tidak timbul salah faham dan kelam-kabut di seluruh negara.

Selamatkan negara, TOLAK UMNO/BE END.
Selamat kembali bertugas Exco kerajaan Perak, Jamaluddin Mat Radzi, Adun Behrang dan Kapten (B) Mohd Osman Jailu, Adun Changkat Jering. Anda sepatutnya bersyukur kerana Allah memilih anda menjadi wakil rakyat. Jangan pula anda tidak syukur dengan anugerahNya dan tamak dengan daki dunia.

No comments: