Tuesday, February 3, 2009

SPRM @ BPR, Injin lama kerangka baru.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), selepas penjenamaan semula dilihat tidak banyak berupah dari model asalnya BPR.

Berita terbaru dakwaan yang dibuat oleh Ketua PKR bahagian Ipoh Barat, Fauzi Muda dalam akuan bersumpahnya telah mendakwa Datuk Seri Najib Razak telah menawarkan RM 50 juta kepada adun Pakatan Rakyat yang melompat ke Umno/Be End.

Setakat ini kita belum mendengar sebarang maklum balas daripada SPRM berkenaan dakwaan tersebut. Rakyat belum lupa bagaimana cekapnya BPR yang bersegera menemui Tok Guru Nik Abdul Aziz, yang dalam satu ceramahnya mengalui bahawa beliau pernah ditawarkan rasuah sebanyak RM 1 juta ketika mula menjadi MB Kelantan.

Rakyat juga amat bersetuju bila Tan Sri Khalid Ibrahim di soal siasat oleh pegawai SPRM berkaitan dakwaan salah guna kuasa dalam pemberian 46 ekor lembu korban sempena perayaan Aidiladha lalu. Rakyat juga terharu dengan kecaknaan Khir Toyo melalui Gerak telah membuat laporan salah laku tersebut.

Maka tidak salah jika rakyat mengharapkan SPRM mengenakan tindakan melalui peruntukan yang sama terhadap Fauzi Muda atau lain-lain dakwaan yang dibuat ke atas Najib atau Dr Khir Toyo sendiri.

Rakyat ingin kepastian, tuduhan-tuduhan liar terhadap Najib adalah tidak benar dan Najib akan menjadi Perdana Menteri Malaysia yang benar-benar bersih.Beliau diharap tidak akan membawa “bangkai berulat” rasuah dalam Umno/Be End kedalam kerajaan yang bakal dipimpinnya.

Rakyat mahu dipimpin oleh orang yang benar-benar bersih. Para perasuah pastimya tidak mampu berlaku adil, telus dan bertanggung jawab. Kita tidak mahu melihat Umno yang memimpin Malaysia adalah parti yang disifatkan oleh Tok Guru MB Kelantan; “Bagi Umno, beri rasuah salah, tak beri rasuah kalah, Umno serba salah.

“BERSATU MENGHAPUSKAN RASUAH MELALUI PAKATAN RAKYAT”

“Aduan polis juga telah dibuat oleh Adun Bukit Selambau – V Arumugam berkenaan ancaman dan tawaran di buat oleh pihak tertentu supaya beliau menyertai Be End.” Rakyat mengharapkan supaya kerajaan akan segera bertindak.
Siapa yang akan bertindak?

No comments: