Thursday, February 5, 2009

Daripada Rakyat Untuk Rakyat...?

Menteri Besar Perak yang digulingkan masih bertahan di kediamannya. Ribuan rakyat yang memberi sokongan akan berhadapan dengan satu lagi tindakan, mereka boleh ditahan kerana mengadakan perhimpunan haram. Musa Hasan dengan tegas mengatakan, rakyat tak berhak untuk membuat unjuk rasa/ perhimpunan.


Dr Zambry abdul Kadir dikatakan akan dinobatkan sebagai Menteri Besar yang baru. Pertama kali dalam sejarah pejabat Menteri Besar mendapat dua orang Menteri Besar untuk menjalankan tugas bersama mentadbir Perak. Atau Mohamad Nizar Jamaludin akan diusung oleh pihak keselamatan bagi memberi laluan kepada Dr Zambry. Politik Malaysia semua boleh jadi.


Perdana Menteri sekurangnya dapat menunjukkan kehebatannya disaat akhir sebuah perjalanan dalam usia pemerintahannya yang hambar. Najib pula akan disahkan sebagai proxi yang taat. Kerosakan moral kerajaan yang dipimpin Umno/Be End berada di kemuncak.


Ketentuan pasti berlaku.Kalaupun kesilapan, Pakatan rakyat ghairah menggunakan kejahatan musuh untuk menjatuhkan musuh mereka. Namun Pakatan Rakyat tidak cukup jahat untuk menggunakan kejahatan dan kurang sokongan . Kejahatan itulah kehebatan Umno/Be End dan dan pemimpin mereka, bukan kerana kebijaksanaannya.


Kejahatan itu segera diiktiraf oleh proses mewajarkannya sebagai suatu yang bijak, hebat dan menarik. Esok nasib rakyat terus diperjudikan. Demi kepentingan rakyat, adakah kerajaan di bawah pimpinan Nizar Jamaludin terlalu korup dan 50 tahun memerintah Umno telah menabur terlalu unggul untuk ditandingi oleh Nizar. Maka apakah ukurannya sehingga Nizar perlu dikorbankan dengan merasuah beberapa banjingan yang diberi kepercayaan oleh rakyat? Rakyat akan sentiasa dinafikan haknya.

No comments: