Friday, February 6, 2009

Dari hal kuasa.

Kuasa direbuti. Ramai yang berangan-angan untuk mendapat kuasa. Kuasa adalah hak untuk menentukan segala-galanya. Siapa yang mendapat kuasa akan mempertahankan.

Orang akan menggunakan apa sahaja untuk mendapatkan kuasa. Setengahnya berlindung disebalik demokrasi atau undang-undang yang diolah untuk mendapatkan dan melindungi kuasa.

Sejarah silam menhendaki seseorang memperagakan keperkasaan untuk mendapatkan kuasa. Sistem perhambaan yang dihapuskan oleh Islam sejak lebih 1400 tahun lalu adalah lambang keinginan seorang untuk berkuasa. Kuasa membolehkan manusia memperhambakan saudaranya.

Setiap era dalam sejarah jahiliah di sepanjang zaman memperlihatkan segolongan mengeksploitiasi apa sahaja untuk mendapatkan kuasa. Pada zaman moden, kecanggihan media membolehkan gila kuasa dan perebutan kuasa diwajarkan . Rakyat dipaksa mempercayai pihak yang mempunyai lebih kuasa sentiasa benar. Kuasa rakyat adalah dongeng dan penipuan oleh pihak yang mendominasi kuasa. Kebodohan dan kejahatanlah yang membutakan mereka hakikat kuasa dan amanah.

Hari ini sejarah kejahatan manusia yang gila kuasa sekali lagi terukir. Pilihan rakyat dipesendakan . Apakah kebaculan dan kecelakan yang dibawa oleh 3 orang yang dipilih oleh rakyat berdasarkan satu pengharapan politik boleh digadaikan demi keserakan untuk berkuasa. Kenapa sibacul takut untuk menyerahkan kepada rakyat untuk memperbaharui mandat? Layakkah mereka bercakap tentang mandat yang mereka peroleh dari rakyat.

Gembirakah rakyat kini setelah amanah yang mereka beri dijadikan modal untuk membeli kuasa. Kehinaan ini rupanya menjadi kebanggaan manusia yang pengecut dan hilang harga diri. Manusia bacul.

Hari ini ramai rakyat yang mempertikaikan . Sultan yang sepatutnya menjadi penaung keadilan dilihat oleh rakyat berpihak dalam memberi keadilan. Sungguh memalukan institusi yang begitu dihormati perlu diadili oleh mahkamah. Dalam konteks ini terima kasih Mahathir kerana anda telah berjaya mengembalikan hak rakyat dan tentunya raja dan institusinya adalah tidak mutlak dalam berkuasa dan bertindak. Tentunya baginda tidak tentu benar dalam semua perkara kerana baginda tertakluk kepada statusnya sebagai hamba.

Sesungguhnya raja adil raja disembah, raja zalim pasti disanggh. Jangan basahi istana tuanku dengan linangan air mata rkyat jelata kerana hasrat seorang penjenayah dan para perasuah politik untuk berkuasa.

Islam menjernihkan konsep jahiliah terhadap kuasa. Kuasa dituntut untuk mengembalikan fitrah semulajadi manusia yang bebas dari sisrtem perhambaan. Manusia dalam bentuk apa sahaja tidak berhak untuk memperhambakan manusia lain. Manusia hanya menjadi hamba Allah yang mutlak. Hanya manusia yang buta mata, buta hati dan pekak sahaja yang tidak tersentuh citra fitrah kemanusiaan..

No comments: