Saturday, February 7, 2009

Kuasa Rakyat versi Umno?BN

Apakah maksud Kuasa Rakyat.

“Demo Kera Kasi” – demokrasi disanjung kerana mendaulatkan kuasa rakyat. Kuasa Rakyat , kuasa daripada rakyat kembali kepada rakyat. Pilihan raya merupakan saluran untuk mendaulatkan kuasa rakyat. Maka apakah sebenarnya kuasa rakyat dalam konteks pemerintahan negara Malaysia merdeka dan versi kerajaan baru tajaan Umno Perak?

1) Kuasa rakyat ialah kuasa yang digunakan untuk menjatuhkan sebuah kerajaan yang dipilih oleh majoriti rakyat melalui satu pilihan raya yang sah.

2) Kuasa rakyat ialah usaha merasuah, menculik, mengugut dan sebarang bentuk konspirasi jahat untuk menjatuhkan sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya yang sah.

3) Kuasa rakyat ialah kuasa menafikan kesahan peruntukan yang diberikan kepada speaker Dewan Undangan Negeri untuk mengadakan membubarkan Dun dan mengembalikan hak rakyat untuk menentukan wakil yang dipilirkan layak.

4) Kuasa rakyat ialah kuasa memberi rasuah kepada mana-mana adun yang tidak berakhlak dan tidak ada harga diri untuk mengkhianati mandat yang diberi oleh rakyat melalui pilihan raya yang sah.

5) Kuasa rakyat ialah kuasa untuk mengeksploitasi segala hak rakyat untuk memungkin seseorang yang paling tidak berguna untuk terus mengekalkan kuasa.

6) Kuasa rakyat ialah kuasa menyalahgunakan semua institusi – kehakiman, raja berpelembagaan dan semua agensi kerajaan untuk mengekang kesedaran dan kehendak rakyat majoriti.

7) Kuasa rakyat ialah kuasa seseorang yang berkeupayaan untuk menjatuhkan pemerintahan yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya yang sah.

8) Kuasa rakyat ialah kuasa yang cuba dipertahankan secara tidak jujur seperti dengan merasuh, penipuan, pembunuhan oleh seseorang yang tidak disenangi oleh rakyat melalui undi popular dalam pilihan raya yang sah.

9) Kuasa rakyat ialah tindakan ganas dan kejam pihak keselamatan, FRU kepada rakyat yang menyatakan bantahan ke atas ketidakadilan pihak berkuasa.

10) Kuasa rakyat ialah ketakutan rakyat untuk berhimpuan, berdemonstrasi dan unjuk rasa terhadap penyalahgunaakn kuasa dan ketidakadilan penguasa.

Rakyat diharap akan faham mereka dan menggunakannya sebaik mungkin. PRU 13 bakal menjelma. UMNO/BN pasti hancur.

No comments: