Friday, December 26, 2008

Hudud Allah.

Hukum Hudud

Islamic law capable of attending to...

Sumber hukum

Sumber hukum jinayah syari’yah dalam sistem kehakiman dan perundangan Islam berdasarkan al- Quran, hadith, ijma’ ulama dan qias.

Peringatan.

Hukum-hukum jinayah syari’yah ialah hukum bagi orang yang beragama Islam. Mereka yang bukan dari kalangan umat Islam tidak dipaksa berhukum dengan hukum ini. Tidak ada asas ketakutan mereka terhadap perlaksanaan hukum ini. Mereka bebas minum arak dan sebagainya. Jika mereka melakukan kesalahan jenayah mereka boleh berhukum dengan hukum agama mereka, atau dengan hukum di bawah undang-undang sivil atau kalau hendak boleh mereka berhukum dengan hukum hudud.

Siapa yang takutkan hukum hudud?

1) Orang Islam.
2) Orang bukan Islam.

Ada orang Islam yang takutkan berhukum dengan hukum hudud?
Majoriti orang Islam di Malaysia takut berhukum dengan hukum hudud. Buktinya, Pas yang memperjuangkan perlaksanaan Islam secara total dan menyeluruh termasuk perlaksanaan hukum hudud, hukum qisas, hukum diyat, dan hukum takzir di tolak dalam pilihan raya di Malaysia.

Siapa pulak orang Islam yang takutkan hokum hudud, hokum yang ditetapkan oleh agamanya sendiri?

1) Pemimpin Umno (Islam dan termasuk berfahaman Islam Hadhari).

2) Para penyokong, pendokong dan simpatisan yang taksub dengan Umno dan sejarah kepimpinannya di Malaysia. Kononnya Umnolah satu-satunya yang boleh memerintah Malaysia dengan baik. Baikkah pemerintahan Umno di Malaysia?

3) Para Ulama pembodek Umno, ulama jahat (ulama suuk) . Ular dalam semak, bahaya.

Kenapa takut sangat golongan ini dengan hukum hudud? Antara sebab-sebabnya ialah:-

1) Mereka takut sangat dengan hukum hudud kerana jika hudud dilaksanakan, maka sukar mereka untuk mencuri, tipu harta rakyat, berzina, berjudi, minum arak dan susah nak rancang konspirasi membuat tuduhan palsu liwat atau zina. Para konspirator ini jika dilaksanakan hukum hudud, jika tidak dapat mengemukakan saksi-saksi mengikut syarat yang ditetapkan akan kena rejam. Baru padan, ini senang-senang tuduh seseorang hamba Allah meliwat atau berzina , kawan tu dapat aib, dihukum penjara, rosak teruk imej dan sebagainya , kita berbanga dengan kejayaan perancangan kita untuk menjatuhkan orang lain.

2) Mereka ni jahil tentang Islam dan hukum-hakamnya. Mereka tidak yakin hukum Allah adalah terbaik untuk mengawal nafsu manusia. Mereka lebih percaya undang-undang yang direka cipta oleh nafsu sesuatu puak atau kelompok untuk mengawal kejahatan nafsu manusia. Pelik bukan. Banyak persoalan yang boleh di kemukakan, misalnya bolehkah diyakini undang-undang yang dibuat oleh nafsu sekelompok manusia itu bebas daripada pengaruh nafsu untuk mempertahankan kepentingan puak atau kelompok tertentu?

3) Jika hukum hudud dilaksanakan, layakkah pemimpin-pemimpin Umno untuk menjadi pemimpin. Layakkah Mohd Najib Tun Abdul Razak untuk menjadi Perdana Menteri pada Mac 2009 nanti. Layakkah para perasuah, penzina, pemabuk, perampas khazanah negara, pembunuh menjadi pemimpin negara. Nyata hukum hudud tiada niat bagi Umno pada bila-bila masa untuk melaksanakannya.

4) Golongan Ulama sepatutnya menjadi pewaris ambia’. Mereka wajib mempertahankan hukum hudud, bukan mereka cipta dalil-dalil untuk menolak hudud. Besar sangatkah perut mereka untuk diisi dengan sampah dunia yang tidak bernilai atau pangkat di sisi para pemimpin Umno yang menolak hudud. Ada ulama Umno, yang menjadi pemimpin Umno, boleh menolak hudud dan membenarkan sebuah “kerajaan langit” beroperasi bertahun-tahun sedangkan ajaran “kerajaan langit “ itu disahkan sebagai terpesung daripada ajaran Islam sebenarnya. Ahli kumpulan “kerajaan langit” merupakan penyokong Umno. Ramai orang Islam yang terpesung aqidahnya tetapi ia bukan ancaman kepada Umno, tap apa.

5) Ada pandai undang-undang beragama Islam yang terlalu bijak sehingga sanggup saman kerajaan Kelantan kerana hukum hudud. Sebab-sebabnya barangkali anda lebih tahu, saya terlalu naif dan tidak mampu menyelamai nurani peguam tersebut sehingga sanggup mencabar hukum Tuhannya.

6) Hudud dijadikan sandaran sebagai talian hayat politik mereka. Umno menolak hudud untuk mendapat sokongan orang bukan Islam. Mereka di atas nama perpaduan kaum, toleransi beragama menolak hudud. Hudud tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia yang penduduknya majmuk, pelbagai bangsa, bahasa, adat budaya dan agama. Umno sebagai sebuah parti politik Melayu sepatutnya berperanan menerangkan kemurnian hudud untuk semua rakyat Malaysia melampaui batasan sempadan itu semua. Jika ahli Umno yang beragama Islam sejak lebih 50 tahun lalu berusaha menjelaskan Islam dan hukum hakamnya kepada anggota komponennya dalam Perikatan dan kemudiannya dalam Barisan Nasional, saya yakin hanya beberapa orang sahaja rakyat Malaysia yang masih tinggal keliru dengan hudud.

7) Pemimpin parti bukan Islam menolak hudud kerana ia modal mudah untuk mendapat sokongan khalayak yang terdari daripada orang bukan Islam. Kita tidak akan mempersoalkan tindakan mereka, cuma sewajarnya mereka lebih perlu lebih terbuka untuk memahami hukum Islam kerana mereka tidak akan rugi apa-apa malah mereka sebenarnya mendapat pembelaan daripada agama suci itu. Islam adalah rahmat bagi seluruh alam.

Harapan

1) Pas sebagai politik yang tegas memperjuangakan Islam dan perlaksanaan hukum-hakamnya akan berusaha mendakati golongan bukan Islam megai memberi penjelasan tepat dan menghapuskan kekeliruan mereka berkenaan Islam dan hukum hakamnya.

2) Orang bukan Islam tidak tidak perlu bimbang untuk mendekati Pas kerana sebagai orang Islam, mereka tidak akan memaksa sesiapapun menganut Islam atau memaksa perlaksanaan hukum-hakamnya keatas orang bukan Islam.

3) Kepada semua rakyat Malaysia, perlaksanaan undang-undang jinayah syar’iyah akan mengatasi dan menyelesaikan pelbagai masalah jinayah yang meningkat dengan mendadak sejak akhir-akhir. Kita amat yakin kerana ia merupakan undang-undang Allah dan Dia Maha Mengetahui pendekatan terbaik untuk mengatasi salah laku jinayah manusia. Hudud ialah jalan penyelesaiannya.

4) Anda perlu mendapat penjelasan yang tepat berkenaan hudud daripada cendikiawan Islam yang berintigriti bukan penyangak qaidah yang bertopengkan Islam. Anda tidak perlu menjadi pakar undang-undang untuk memahami hudud, apa yang perlu ialah keikhlasan untuk memahami dan menerimanya. Anda pasti menerima jikmahnya jika hudud dilaksanakan walaupun anda bukan Islam.

2 comments:

Hamirdin b Ithnin said...

Ok. paham.

Minta update blog lebih kerap, boleh?

Singgah abbebakar said...

Prof,
Assalamualaikum.

Prof sendiri banyak memberi dorongan dan inspirasi kepada saya.
Terima kasih.