Saturday, December 27, 2008

Tanya itu sama ... Iman.

Para pengundi P36 Parlimen Kuala Terengganu,
kami yakin kebijaksanaan anda
membuat pilihan yang bijak

Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku kerana Allah, Tuhan seru sekalian alam, tiada sekutu bagiNya, dan demikian itulah aku diperintah dan aku termasuk golongan kaum Muslimin”

Petikan pengertian doa iftitah yang dibaca oleh orang Islam setiap kali sembahyang, sekurang-kurang 5 waktu sehari semalam, merupakan ikrar, pengakuan mereka di hadapan Allah. Mereka sewajibnya sadar bahawa segala urusan ibadat, kehidupan dan kematian mereka tidak boleh lepas daripada bertanggungjawab kepada Allah, Tuhan seru sekalian alam. Allah, Tuhan yang mengatur, mentadbir dan mengurus segala persoalan kehidupan di dunia dan kehidupan di akhirat.

Orang Islam yang bersembahyang pastinya sadar bahawa segala urusan dan kehidupan mereka mesti selari dan selaras dengan perintah Allah sebagaimana yang termaktub di dalam al Quran dan hadith Nabi Muhamad s.a.w. Orang Islam yang bersembahyang akan bertanya dalam setiap urusan ibadat, kehidupan dan kematian mereka, apakah mengikut perintah Allah atau sebaliknya. Mereka bersembahyang, berpuasa, mengeluarkan zakat, bersedekah, menunaikan haji, berjihad dan segala ibadat kerana itu perintah Allah.

Begitu juga mereka akan bemuamalah dalam urusan kehidupan seharian sebagaimana dituntut oleh Islam. Mereka akan sentiasa berhati-hati dalam urusan kehidupan seharian. Mereka akan bertanya dan menyoal, halal haram makan-minum mereka, jual-beli mereka, nikah-khawin mereka, pendidikan mereka, kewangan mereka, politik mereka dan sebagainya. Ketelitian orang Islam yang bersembahyang dalam kehidupan dimanifestasi dalam kesempurnaan akhlak terpuji mereka. Mereka sentiasa berusaha berakhlak mulia untuk mendapat husnul khatimah, kematian yang di ridhai Tuhannya, Allah. Mereka yakin akan mendapat ganjaran baik atau jahat daripada amal mereka di dunia.

Jadinya, kepada lebih 90 peratus pengundi di P36 Kuala Terengganu di harap dapat menterjemahkan pengakuan dan amalan mereka sebagai seorang Muslim yang bersembahyang. Mereka seharusnya membuat pertimbangan apakah;

1) Menyokong Umno yang sarat dengan dosa penyalahgunaan kuasa, rasuah, penipuan, fitnah dan konspirasi jahat selaras dengan amalan orang bersembahyang.

2) Patutkah mereka menolak Pas yang secara istiqamah berjuang mendaulatkan hukum Allah di Malaysia. Tidak berdosakah mereka menolak jemaah yang berjuang di atas dasar Islam demi untuk mendaulatkan Islam.

3) Tidak berdosakah anda para pengundi memberi undi kepada Wan Ahmad Farid yang bertunjangkan assabiyah Umno atau mana-mana calon tajaan/calon pengacau yang tidak mempunyai dasar dan matlamat yang jelas dalam pilihan raya tersebut.

4) Tidak berdosakah tindakan anda memulaukan mana-mana calon yang diputuskan oleh pucuk pimpinan Pas/Pakatan Rakyat melalui keputusan syura yang berteraskan prinsip ajaran Islam.

5) Tidak akan ditanyakah tindakan anda mempersoalkan keputusan kepimpinan dalam menetapkan seorang calon Pas/Pakatan Rakyat dalam pihin raya kecil P36 nanti.

6) Apakah bantahan anda terhadap keputusan kepimpinan Pas/Pakatan Rakyat itu di atas dasar dan prinsip yang dibenarkan oleh Islam atau kerana nafsu dan kepentingan anda.

7) Anda yang berarak mengiringi calon Umno pada hari penamaan calon, berkempen untuk calon Umno, menampal bendera/poster Umno dan BN, dan segala bentuk sokongan yang anda beri itu tidak akan di ambil kira oleh Allah. Adakah anda fakir Allah akan membiarkan tindakan-tindakan besar tersebut sedangkan anda faham bahawa dalam ajaran Islam tidak ada sebarang pelakuan manusia yang terlepas daripada hisab dan hitungan Allah. Bersediakah anda untuk berhadapan dengan Allah di akhirat kerana menyokong Umno/BN.

8) Tidak yakinkah anda dengan ganjaran yang akan anda terima di dunia dan di akhirat dengan sebab menyokong, berkempen, menyumbang tenaga,masa dan ringgit untuk memenangkan calon Pas/Pakatan rakyat nanti.

Banyak lagi yang perlu anda fikirkan sebelum anda melakukan sesuatu perkara kerana semuanya akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Bagi golongan non-muslim, saya mendapat maklumat jelas bahawa mereka dapat membuat keputusan menolak Umno/BN disebabkan senarai panjang kegagalan kegagalannya mengemudi Negara sejak lebi 50 tahun lalu.
Anda pasti meberi sokongan kepada PAS.

No comments: