Wednesday, September 25, 2013

Cerdik.

Masa cukup lama Nahathir jadi Perdana Menteri. 22 tahun menjadi PM dan Presiden Umno, Mahathir mengakui kegagalan. Terbaru Mahathir mengakui kelemahan sendiri memantapkan Umno dengan orang yang cerdik. Orang-orang bodoh dalam Umno.

Kebanjiran orang bodoh dalam Umno mungkin disebabkan beberapa perkara.
1) Ramai orang cerdik tak suka kepada Umno.
2) Hanya orang-orang bodoh masih yakin dengan Umno sedangkan orang cerdik sadar Umno adalah pertubuhan politik yang tidak boleh diharap untuk menjadi sebuah kerajan yang berkesan.
3) Mahathir tidak berjaya meyakinkan orang-orang cerdik bersama Umno atau orang-orang cerdik disingkir oleh Mahathir dan kroninya daripada menguasai Umno. Ramai tokoh-tokoh hebat menjadi mangsa Mahathir sehingga Umno dipenuhi oleh orang-orang yang bodoh?
4) Mahathir bukan pemimpin yang hebat dan tidak mempunyai keyakinan diri yang tinggi untuk membiarkan orang-orang cerdik bersama dalam Umno. Mahathir tidak sanggup kelihatan tidak cerdik dikalangan penyokong-penyokongnya yang cerdik jika membiarkan Umno dianggotai oleh orang yang cerdik.
5) Mahathir sebenarnya gagal membawa perubahan tahap celek intelek orang-orang Melayu dan bangsa itu masih pada tahap kecerdikan sebelelum merdeka sehingga Mahathir melihat mereka semua sebagai orang yang tidak cerdik.
6) Mahathir dengan kenyataan itu cuba meyakinkan bahawa hanya beliau seorang yang cerdik dan selainnya adalah tidak cerdik.

Cerdikkah Mahathir dan berjayakah Mahathir mencerdikkan rakyat Malaysia. Aku teringat tahap akademik budak-budak sekolah era Mahathir berbanding jati diri dan kesedaran pejuang kemerdekaan serta usaha mereka mencerdikkan diri sendiri. Aminuddin Baki cerdik, Ahmad Ibrahim cerdik, Ghafar Baba cerdik, Chen Peng juga cerdik dan lain-lainya. Kenapa Umno sendat dengan orang tidak cerdik sebagaimana kata Mahathir?

No comments: