Saturday, June 9, 2012

Tun Mahathir boleh untuk tidak menjawab pelbagai persoalan rakyat Malaysia yang diperintah lebih 22 tahun. Beliau juga tidak perlu hadhir di mana-mana mahkamah Malaysia untuk memberi jawapan kepada pelbagai persoalan termasuk dalam kes fitnah Liwat 1 yang melibatkan timbalannya yang disingkirkan, Anwar Ibrahim. Semasa mentadbir dan memerintah Malalaysia, Mahathir tidak perlu menjelaskan banyak persoalan apalagi beliau dilindungi oleh pelbagai akta, akta yang sengaja dicipta untuk tidak bersikap telus terhadap persoalan yang berlegar didalam fikiran rakyat. Mahathir ada hak untuk tidak menjawabnya dan beliau benar-benar telah lakukannya.

Mahathir masih mendominasi politik Malaysia terutama ketika Najib dan penasihatnya, Rosmah berhadapan krisis kepercayaan. Mahathir masih dikerumuni pencacai Umno untuk meneruskan penguasaan parti itu yang kian tenat. Menonjolkan karekter penasihat tua yang kian nyanyok itu di harap boleh mengembalikan kegemilangan Umno yang gagal cemerlang dalam PRU 12 lalu. Mahathir juga cuba dijadikan penawar mujarab untuk mengubat segala penyakit Umno ketika Presiden bonekanya, tercari-cari tarikh keramat PRU ke 13 nanti.

Mahathir juga manusia biasa. Mahathir yang akan berhadapan dengan sunnah alam dan beliau akan mati. Saat beliau seperti orang lain juga akan diminta bertanggung jawab di atas segala amal diatas dunia ini. Mahathir perlu menjelaskan banyak perkara supaya soal jawab dimuka pengadilan Allah yang pasti tidak terlalu rumit untuknya. Paling perlu diingat, tiada lagi sebarang akta atau imuniti untuk melindungi beliau daripada apa yang beliau ingin lindungi.

Namun Mahathir perlu menjawab surat MB Kelantan kenapa beliau membenarkan minyak yang dijumpai diperairan Kelntan didaratkan di Songkhla, Thailand sedangkan jaraknya 227 km berbandingkan 140 km jika didaratkan di Bachok, Kelantan. Mahathir perlu memberi penjelasan yang baik supaya rakyat Kelantan dan Malaysia boleh terima dan beban beliau di mahkamah Allah lebih ringan. Beliau tidak boleh berkecil hati untuk mempertikaikan keputusan mahkamah Allah diatas tindakannya yang dilihat mendiskriminasi majoriti rakyat Kelantan yang Melayu lagi Islam. Begitu juga beliau tidak boleh marahkan jika rakyat Kelantan yang lebih 95 peratus Melayu lagi Islam jika membuat bertangapan sendiri terhadap keputusan Mahathir itu. Bolehkah beliau marah jika semua rakyat Kelantan merasakan Mahathir bertindak demikian kerana:-

1) Mahathir mendapat habuan yang banyak dengan membenarkan pendaratan emas hitam itu di Songkhla. Sebagai seorang Islam dan Melayu campuran, beliau tidak mungkin mendiskriminasi bangsa dan rakyatnya sendiri kecuali mendapat "habuan" yang besar. Jangan beliau membiarkan rakyat membuat tangapan berdosa terhadap strategi beliau yang dikira "tolol" itu. Jangan rakyat berprasangka bahawa beliua ada "perasuah" yang menjahnam Malaysia sebagai hari ini.

2) Mahathir bukan pejuang Melayu sebenar. Beliau dan salsilah keturunannya dari benua India menyebabkan beliau sanggup mendiskriminasi hak orang Melayu Islam Kelantan dan menghukum mereka hanya kerana tidak memberi sokongan kepada Umno. Maka amat tepat tindakan PM pertama Malaysia Tungku Abdul Rahman yang dapat "menghidu" niat Mahathir yang songsang itu dan memecat Mahathir daripada Umno. Tindakan yang tepat untuk menyelamatkan parti orang Melayu yang terbesar itu.

3) Mahathir gagal menjelaskan beliau sebagai seorang Islam yang baik kerana mendiskriminasi orang Melayu Islam Kelantan dan mengutamakan Songkhla, Thailand yang tidak Islam. Dimana tanggung jawab beliau sebagai ketua negara orang Islam untuk memelihara dan mengutamakan Islam apabila beliau terlalu mudah mengutamakan negara luar dan bukan Islam pula.

4) Mahathir membenci ulama dan orang Islam yang memerintah Kelantan dengan tindakan biadapnya itu.

5) Mahathir adalah pemimpin yang terlalu lemah sehingga tunduk kepada desakkan jirannya Thailand supaya mendaratkan emas hitam di negara itu.

Atau bolehkah Mahathir menahan berjuta "telahan" jahat terhadap beliau dalam kes pendaratan minyak yang sepatutnya menjadi hak rakyat Kelantan yang majoritinya Melayu lagi Islam. Mahathir perlu menjawabnya sebagai mana kata Datuk Husam Musa, sebelum beliau nyanyok atau menyelesaikannya sebelum menjadi beban dosa yang terpaksa beliu menjawabnya di mahkamah Allah. Sekian.




No comments: