Friday, November 26, 2010

Jambatan (idea) Bengkok.

Politik jambatan Bengkok negarawan ulung. Tun Mahathir bukannya nyanyuk. Pandangan beliau masih lagi dihargai. Ramai yang taksub terhadap kepimpinan beliau malah orang seperti Ibrahim Ali akan sentiasa mengenang Mahathir sebagai seorang yang hebat. Mungkin ada yang merasakan BN/Umno hilang penguasaan dua petiga majoriti buat pertama kali dalam sejarah Malaysia kerana serangan beliau terhadap kepimpinan Abdullah Badawi PM Malaysia ke 5.

Tok Guru Nik Abdul Aziz memuji Mahathir sebagai seorang yang dikurniakan kecerdikan dan kewibawaan tetapi sayangnya tidak digunakan mengikut landasan yang betul. Mahathir juga sering dilihat sebagai seorang yang keras kepala dan banyak merosakkan imej Malaysia terutama dari aspek ekonomi, perundagan/kehakiman, penyalahgunaan kuasa, keronisma dan sebagainya.

Idea dan Pandangan Mahathir yang paling lucu ialah Jambatan Bengkok yang beliau terlibat secara langsdung untuk merancang dan melaksanakannya. Sudah sekian banyak wang rakyat dihamburkan untuk projek yang dibatalkan oleh Abdullah Badawi dan Najib masih berhati-hati untuk tidak atau meneruskannya.

Mahathir masih mahu PM sekarang, Najib meneruskannya. Beliau berpandangan bahawa pembinaan Jambatan Bengkok akan mengembalikan sokongan rakyat kepada Umno/BN. Rakyat Johor marah kerana projek itu dibatalkan dan sokongan rakyat Johjor terhadap Umn/BN merosot teruk dalam pilihan raya umum lepas.

" Saya percaya satu daripada sebab kita tak dapat kemenangan cemerlang di Johor, buat pertama kali kita kalah 6 kerusi kerana rakyat Johor amat marah apabila dituduh mereka yang tidak mahu Jambatan Bengkok".

"Mereka tidak pernah ditanya sama ada hendak jambatan atau tidak, rakyat Johor marah dan sokongan mereka terhadap BN pada 2008 merosot, ada kawasan undi merosot dan ada yang kalah terus," katanya.

Pelek tetapi itulah idea dan pandangan Mahathir. Beliau melihat rakyat Malaysia terutama orang Johor begitu dangkal tahap politik mereka. Mungkin juga cara berfikir Mahathir menyebabkan idea-idea bodoh mudah diterima rakyat seperti dalam kes fitnah liwat terhadap Anwar atau pemakaian siggah Kardazan oleh Tengku Razaleigh Hamzah. Mudahnya rakyat terima idea bodoh daripada pemerintah.

Peristiwa di Galas, Batu Sapi dan Manik Urai merupakan strategi membodohkan rakyat dengan idea-idea kurang cerdik tetapi rakyat boleh terima dan BN/Umno diberi kepercayaan untuk menang. Dasar dan perangai Umno/BN masih tidak berubah kecuali selogan-selogannya yang bertukur ganti mengikut pemimpin mereka.

Bolehkah Umno/BN meneruskan dasar bodohnya dan sampai bila rakyat akan terus menyokong pemimpin yang membawa bencana kepada negara. Sampai bila rakyat akan terus merasakan bahawa mereka bergantung kepada pemimpin dan bukannya pemimpin yang mereka pilih perlu melaksanakan amanah menguruskan khazanah negara demi kepentingan rakyat.

Kalaulah rakyat Malaysia kaya dan cerdik, tentunya idea bodoh Umno/BN sudah tidak laku dan mereka akan berani membuat perubahan.

No comments: