Sunday, October 31, 2010

Umno - Mengalas kekeliruan

Kebodohan kempen Umno berterusan dalam PRK Dun Galas. PRK terpaksa diadakan kerana kematian Allahyarham Che Hashim Sulima, wakil Rakyat dari Pas. Moga Alah memberkati perjuangan dan sumbangan Allahyarham dalam Pas dan Islam.

"Kebodohan" Umno dengan kempen kononnya orang Pas mendakwa bahawa jika mengundi Pas akan masuk syurga. Hebatnya jentera kempen Umno telah berusaha menjelaskan kepada warga emas di Gua Musang berkenaan hakikat sebenar Pas dan Islam. Pas sebuah parti yang berusaha meraih undi/sokongan demi kuasa sedangkan Islam agama Allah yang suci. Warga emas di Gua Musang telah faham dan sedar kekeliruan Pas berkat penerangan jentera kempen Umno.

Syurga dan neraka adalah hak Allah dan bukan kerana menyokong Pas. Umno dalam konteks ini lebih rasional dan lebih faham tentang Islam kerana tidak berkempen seperti yang dibuat oleh Pas. Umno tidak kata dengan menyokong Umno akan masuk syurga. Umno lebih faham berkenaan agama dan politik daripada Pas, tentunya yakin dengan perjuangan suci parti itu untuk bangsa dan agama maka menyokong yang baik itu tentunya berpahala . Apa yang menghalang Umno mendakwa bahawa menyokong Umno juga mendapat pahala dan masuk syurga?

Umno yang bodoh cuba membodohkan pengundi dun Galas. Umno merendahkan kefahaman orang Gua Musang tentang Islam dan parti. Tok Guru Nik Aziz juga keliru kerana gagal memberi penjelasan sebenar berkenaan Islam dan politik. Presiden Pas memperjuangkan Islam sebagai pegangan hidup yang lengkap dan menyeluruh gagal memberi penjelasan kepada pengikut Pas tentang batasan iman dan kufur menyebabkan warga emas menjadi keliru tentang pegangan Islam. Kita tidak diberitahu oleh jentera kempen Umno apakah warga emas yang tidak menyokong Pas lebih faham berkenaan Islam?

Kita tidak berani untuk merendahkan kefahaman pemimpin Umno sendiri berkenaan Islam. Lagak dan penampilan yang jauh dari syariat Islam menyebabkan kita merasa ragu apakah jentera kempen Umno lebih keliru daripada warga emas yang menyokng Pas di Gua Musang. Meneliti mentaliti Umno dan pemimpin Umno termasuk para ulama dan ulama muda yang menyertai parti itu membuatkan kita berkeyakinan mereka lebih keliru daripada warga emas yang menokong Pas di Gua Musang.

Lucu sekali apabila jentera kempen Umno berjaya mengembalikan kekeliruan pengundi warga emas dalam tempoh masa yang begitu singkat. Jika kita harus yakin dengan kemampuan jentera kempen Umno di dun Galas, Gua musang maka kita mencadangkan supaya jentera kempen itu digerakkan untuk menjelaskan kekeliruan tentang Islam dan ajaran Islam kepada orang Umno termasuklah:
1) Najib yang menjadi Perdana Menteri untuk tidak melaksanakan peraturan jahat dan tidak Islamik seperti Isa dan sebagainya.
2) Menjelaskan kepada Rosmah isteri Najib yang terkeliru dengan pengertian busana Muslim serta memperagakan busana songsang dan menghina Islam disebuah pusat perjudian terkemuka di dunia.
3) Menjelaskan kekeliruan sikap para ulama dalam Umno yang membisu seribu bahasa bila berhadapan dengan sikap pemimpin Umno yang terpesong dan keliru daripada pengertian ajaran Islam misalnya ketika Najib mengeluarkan lesen judi, atau ketika Tun Abdullah bertafakur di depan tugu atau ketika Tun Mahathir menghina hukum Islam dengan menghalang Pas melaksanakan hudud di Kelantan.
4) Menyekat pemimpin Umno yang memfitnah Anwar dan menafikan hak Anwar untuk dibicarakan sebagai orang Islam dibawah undang-undang Islam.
5) Menjelaskan kekeliruan ulama dalam Umno seperti Jamil Khir Baharom yang membuat tuduhan melulu dan mengelirukan terhadap Pas tanpa memperincikan tuduhan secara jelas dan ilmiah .

Jika jentera kempen Umno di dun Galas itu berjaya maka mereka perlu mendapatkan peruntukan bajet yang lebih besar daripada peruntukan istimewa RM111 juta untuk program PERMATA Rosmah untuk menggerakkan program pemulihan sosial dikalangan remaja dan segala penyakit sosial yang menjadi barah dalam masyarakat. Namun kebimbangan kita ialah sejauhmana tahap kefahaman jentera kempen Umno itu sendiri berkenaan Islam.

Rakyat Malaysia akan lebih mudah menolak fahaman sekular yang memisahkan Islam daripada kehidupan jika mereka memahami Islam dan jentera kempen Umno tidak sangup bergelumang dengan dosa kering Umno yang berterusan mmisahkan agama daripada kehidupan termasuk dalam besiasah.

No comments: