Sunday, October 3, 2010

Melayu Islam.

Saya Melayu dan tidak menyebabkan saya terlalu taksub untuk berbangga menjadi Melayu. Saya syukur kerana bukan lahir sebagai orang asli Papua New Gunie. Menjadi seorang Melayu dan menyadari sejarah kegemilanan yang pernah capai oleh Melayu tidak memungkinkan pandangan "etnosentrisme" saya menjadi keliru dengan kehebatan pelbagai bangsa di dunia. Apa salahnya jika saya mahu hebat dan bijak sebagai bangsa Yahudi atau rajin seperti orang China, atau tampan seperti bintang Bollywood dan dimuliakan oleh Allah dengan kenabian akhir zaman seperti bangsa Arab. Saya tidak dapat memikirkan untuk menjadi orang Penan yang sentiasa tertindas dibelukarnya sendiri oleh pemerintahnya sendiri.

Kehebatan dan kelebihan yang dikurniakan oleh Allah kepada bangsa bukan "dikotomi" untuk memisahkan kecintaan kebanggaan menjadi Melayu dan menyampah dengan pelbagai sifat "hodoh" bangsa Melayu. Saya belum sanggup menyerahkan Malaysia untuk dipimpin oleh Lee Kuan Yew bekas Perdana Menteri Singapura walaupun beliau diyakini dapat memajukan dan menjadikan Malaysia lebih baik daripada pemimpin Melayu Umno yang memimpin negara sejak merdeka.

Saya amat bersyukur dan berbangga mejadi Melayu yang Islam maka kerananya saya menjadi lebih rasional daripada Mufti Perak yang terperangkap dalam jebak kejumudan pemikiran nasionalis Melayu Umno. Kerananya Islam juga saya menjadi tersentuh dengan kalam Allah dalam surah al Hujurat ayat ke 13 yang bermaksud:-

" Wahai orang beriman, sesungguhnya Kami mencipta kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sesungguhnya yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa, sesungguhnya Allah Maha mengetahui dan Maha teliti "

Kenapa saya tidak berbangga menjadi Islam yang begitu murni dan mulia, mengajar saya erti kebaikan, kelebihan, keistimewaan daripada pelbagai bangsa hatta daripada hamba berbangsa Habsyi (Ethiopia) berkulit hitam yang menjadi tukang azan Rasulullah. Maka saya menjadi lebih mudah memahami erti sebenar Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tidak berbangga menjadi Melayu daripada "kekeliruan" seorang mufti untuk mempertahankan kejahilan Umno. Saya Melayu yang sentiasa menanti seorang Islam daripada bangsa Lee Kuan Yew untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

No comments: