Tuesday, October 19, 2010

Mahathir di senja merah

Mahathir benar-benar berada dalam usia senja. Usia yang terlalu lelah untuk sesuatu kepastian yang belum pasti. Usia yang berbaki dan paling berharga dalam hidup untuk mengarap bekal kedestinasi abadi. Mahathir juga hidup maka ia yang bukan tuhan pasti akan mati. Kematian yang mengesahkan segala kekeliruan.

Mahathir masih lagi keliru dengan keegoannya ketika bercakap di hadapan perwakilan antarabangsa bahawa keputusan beliau mengheret Anwar Ibrahim ke mahkamah atas tuduhan liwat kira-kira 10 tahun lalu merupakan satu tindakan yang tepat. Keputusan yang dikatakan dilakukan secara berhati-hati iaitu bersandarkan kepada fakta serta bukti.

Tidak ada yang dapat menukarkan pemikiran dan keegoan Mahathir kecuali "kematian". Kelelahan diusia senja bukan menyebabkan beliau berfikir untuk kembali kepangkuan Tuhan, menyandarkan segala bukti dan fakta berlandaskan hukum Allah. Masyarakat dunia dan segala bantahan perundagan terhadap kecelaruan mahkamah Malaysia yang membuat keputusan songsang terhadap Anwar Ibrahim semuanya tidak tepat kecuali kekuasaan yang menjadi milik mutlak Mahathir di bumi Malaysia. Ketepatan ialah kejahatan Mahathir untuk mmastikan Anwar bukan penggantinya seperti beliau yang sebelumnya menolak Musa dan Ghafar Baba. Di dunia keputusan beliau adalah tepat termasuklah keputusannya memecat Tun Salleh Abas, membunuh Umno, menghina Islam, mengorbankan bangsa dan bahasa Melayu, menyuburkan rasuah, politik wang, dasar swasta yang mengorbankan hak awam untuk kepentingan puak dan kroni dan segalanya.

Anwar mungkin meliwat dan peliwat. 4 orang saksi yang tidak fasik dan melihat kejelekan Anwar dengan mata lendir dan membuat pengakuan di mahkamah yang adil akan memudahkan orang Islam untuk menerimanya. Sayangnya hak Anwar untuk mendapatkan keadilah di mahkamah syariah dinafikan. Siapakah yang menafikannya?

Rakyat yang menjadi pengamat tidak perlu dan tidak boleh diyakinkan bahawa kejangalan mahkamah terhadap kes melibatkan Anwar adalah sesuatu yang benar dan tidak boleh dipertikaikan.

Barangkali Mahathir merasa hujahnya terlalu cerdik apabila merasionalkan tindakan jahatnya terhadap Anwar dan mengesahkan konspirasi terbaru terhadap Anwar oleh Najib. Najib yang menjadi Perdana Menteri Malaysia dengan wajah yang terlalu hodoh dan pelbagai tuduhan yang memalukan rakyat dan negara Malaysia. Mahathir masih boleh berbangga dengan Najib dan kembali kepangkuan Umno setelah merajuk di zaman Abdullah Badawi. Itulah wajah sebenar Mahathir Mohammad.

Penerusan dasar jahat Mahathir begitu ketara dan nampak begitu bodoh di zaman Najib. Esok jika mahkamah membuat keputusan bahawa Anwar bersalah meliwat Saiful seorang pelajar "kurang cerdik" (tidak lulus) yang dengan mudah berjumpa Najib (TPM ketika itu) untuk urusan pemberian biasiswa, maka apa hak Mahathir untuk memaksa khalayak untuk tidak beranggapan bahawa keputusan itu adalah kejahatan yang sengaja dirancang ke atas Anwar? Pelajar yang kurang cerdik itu mengakui beliau diliwat oleh Anwar. dan setelah bertemu Najib datang ke kediaman Anwar dengan ceria. Pelajar yang kurang cerdik itu juga mudah membuat konteks dengan Ketua Polis Negara, Musa Hassan yang pernah mengakui bahawa terdapat campur tangan pihak ketiga yang menghalang beliau bertugas dengan cekap sebagai Ketua Polis Negara.

Mahathir setelah 10 tahun kejahatan ke atas Anwar beliau masih berasa bersalah. Hari ini beliau memujuk dirinya dan tanpa segan mewajarkan tindakan keliru dan jahatnya ke atas Anwar. Mahathir mengesahkan kesalahan Anwar dalam kes yang masih dibicarakan di mahkamah. Jika Mahathir tidak keliru di usia senja beliau akan sedikit berpatang daripada mengeluarkan kenyataan jahat dan kurang cerdik, " ... memang kita akui seseorang itu tidak boleh dikatakan bersalah sehingga dia disabitkan bersalah oleh mahkamah, tetapi dalam kes terbaru Anwar, jelas ia sama seperti kes yang terdahulu..."

Maka Mahathir mengesahkan bahawa Anwar benar-benar bersalah kerana mahkamah pada suatu ketika dengan segala kepincangan telah memutuskan Anwar bersalah. Mahathir ingin meraih simpati umum bahawa tindakan beliau terhadap Anwar adalah betul dan beliau bisa melepaskan diri daripada berjumpa Anwar di mahkamah Tuhannya nanti.

Kita amat berharap Mahathir akan insaf diusia senjanya. Jika beliau sakit kita masih berharap beliu sembuh untuk membuat persediaan menemui Tuhannya. Najib masih muda dan Rosmah telah bertindak melebih budak tingkat 4. Jika Mahathir boleh akur dengan kegilaan "wanita pertama" Malaysia itu, maka biarlah Najib menguruskan kes Anwar kerana beliau benar-benar berkepentingan dan bukan lagi Mahathir.

No comments: