Tuesday, July 27, 2010

Perpaduan Melayu versi Umno

Perpaduan Umno-Pas ialah keghairahan sepihak yang anih. Umno melalui media massa arus perdana yang memihak berusaha menjadi jaguh perpaduan Melayu Islam. Umno cuba menyentuh nurani orang Melayu supaya bersatu demi ketuanan politik Melayu dan Islam. Untuk menjadikan Melayu lebih ghairah, Umno mengambarkan perpecahan itu akan membawa kepada kehancuran bangsa Melayu dan Islam di Malaysia. Tanpa segan, Umno seakan menafikan hak kaum lain untuk bersama menentukan hala tuju Malaysia yang lebih makmur berbanding lebih 50 tahun lebih dibawah pentadbiran Umno/Perikatan/ Barisan Nasional.

Sesungguhnya pelbagai keanihan keinginan sepihak Umno untuk bersatu dengan Pas, parti yang menjadi alternatif untuk orang Melayu dan Islam dalam pilihan raya umum lalu. Jika rakyat Sarawak dan Sabah bersama Pakatan rakyat, Umno/BN adalah parti pemerintah yang tewas dalam pilihan raya itu. Pas juga telah diterima oleh orang bukan Islam melalui persefahaman bersama Pakatan Rakyat.

Persoalannya, apakah bukan suatu keadaan yang anih perpaduan yang dicadangkan oleh Umno itu jika;-

1) Setiap masa Umno/BN menyerang orang Melayu dalam Pakatan Rakyat khususnya orang Pas dan penyokong Keadilan. Pemimpin Pas dan Keadilan yang Melayu dan Islam digambarkan sebagai pengkhianat, tidak berkelayakan memerintah, berkepentingan diri dan tidak berwibawa.

2) Pelbagai tuduhan dilemparkan kepada pemimpin Melayu terutama Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pengkhinat, agen kuasa asing khususnya Yahudi dan Kristian Barat. Anwar juga digambarkan sebagai pemimpin yang gila kuasa dan gila seks luar tabie. Anwar dimalukan diluar kewaran manusia yang normal.

3) Usaha yang berterusan Umno untuk menjatuhkan imej pemimpin Melayu di negeri-negeri yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat. Semua pemimpin Pakatan rakyat terutama dari Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan menjadi sasaran jahat Umno . Rakyat tidak mudah melupakan kejahatan pemimpin Umno Kelantan khususnya Awang Adek Hussin dan Mustafa Muhamad untuk memalukan Nik Abdul Aziz .

4) Umno dalam sebarang kesempatan akan cuba menjatuhkan reputasi kepimpinan Melayu Islam seperti isu pasir dan air di Selangor, isu penternakan babi di Kedah, isu lesen arak di Kelantan , isu penindasan terhadap Melayu oleh DAP di Pulau Pinang dan kemuncaknya rampasan kuasa di Perak melalui perkosaan terhadap institusi undang-undang dan Istana . Umno tidak rasa malu menjatuh Menteri besar Perak yang Melayu dan Islam kerana kuasa seperti tidak malu untuk menyeru kepada perpaduan Melayu sedangkan pada masa yang sama mereka berusaha memecahkan perpaduan Melayu.

5) Umno akan memperkudakan para pengkhianat dari MP dan ADUN bebas yang diberi mandat oleh rakyat melalui Pakatan Rakyat untuk menabur fitnah kepada kepimpinan Pakatan Rakyat. Individu seperti Ibrahim Ali, Zulkifli Nordin, Zaharin dan lain-lain digambarkan sebagai insan yang kudus dan dianiaya oleh Pakatan Rakyat.

6) Paling anih ialah pemimpin Melayu Islam dari Pas ditidak boleh bertemu disebarang kesempatan dengan tokoh Umno atau mufti jika tidak akan dicop sebagai berusaha bergabung dengan Umno. Kasihan Hassan Ali kerana bertemu dengan mufti dari Perak maka percakapan dengan mufti itu dianggap sebgai berusaha untuk menyatukan Pas dengan Umno. Motifnya amat senang, Umno cuba menabur bibit kecurigaan angtara anggota Pakatan Rakyat.Maka rakyat akan lebih gembira jika Najib berjumpa Haji Hadi secara rasmi untuk itu berbincang perpaduan Melayu Islam di antara Pas-Umno.

7) Anih juga ialah sikap para mufti yang selalu bisu dan buta dengan sebarang kejelekan Umno, tiba-tiba menjadi peka dan bimbang dengan keruntuhan politik Melayu walaupun mereka kurang peka dengan keruntuhan moral dan gejala sosial yang amat kritikal dikalangan orang Melayu Islam.

8) Jika jujur Umno untuk berpadu dengan Pas demi kuasa orang Melayu, apa salahnya mereka menyertai Pas kerana ternyata parti itu lebih Islamik dan sudah diterima oleh orang bukan Islam. Biar masa depan orang Melayu dan Islam dibela melalui acuan Pas bersama Pakatan Rakyat setelah ternyata ianya gagal diurus dengan baik oleh Umno.


Kita akan terus melihat tawaran kotor perpaduan Melayu/Islam tajaan Umno. Jika pilihan raya umum akan datang masih memberi kepercayaan kepada Umno/BN, perkara yang lebih anih akan terus berlaku. Umno sedang berusaha ke arah itu. Pendatang tanpa izin akan mendapat peluang mengundi untuk memberi mandat kepada Umno/BN untuk terus berkuasa. Duit dari kantong petronas atau Felda akan terus dipergunakan untuk mengekalkan kuasa politik Melayu Umno. Rasuah dan penyalahgunaan kuasa bermaharajalela. Umno akan mempertahankan undi pos sampai kiamat. Rakyat akan terus tertindas dengan kuasa beli yang makin merosot. Apapun, Umno tidak pernah berubah dan rakyat bagaikan tidak mampu untuk mengubahkannya . Jika Mahathir kecewa dengan nilai politik orang Melayu maka beliaulah yang memulakannya sehingga menjadi tabiat buruk orang Melayu. Orang Melayu yang miskin, mudah dibeli untuk mendapatkan mandat kuasa dan Umno masih ada sumber untuk itu kerana Malaysia negara yang kaya raya.

No comments: