Saturday, July 24, 2010

Islam teras politik Melayu.

Bangsa Arab tidak pernah terkenal dengan kebangsaannya. Bangsa itu diperbudakkan oleh fahaman wathaniah dan tidak pernah terkenal kecuali dengan gelaran jahiliahnya. Kejelekan kebangsaan Arab jahiliah menyebabkan Allah menyifatkan bangsa itu berada ditepi jurang neraka dan diselamatkanNya dengan Islam melalui junjungan Besar Nabi Muhammad.

Begitu juga ketika bangsa itu mula menjauhi Islam dan kembali kepada faham nasionalisma Arab yang tercela meyebabkan mereka terhina. Bangsa Arab yang pernah menguasai dua pertiga dunia dengan Islam menjadi begitu hina kerana kebangsaan Arab yang sempit dan tercela. Kebangsaan Arab yang mereka banggakan tidak mampu menghadapi Yahudi dan Kristian. Kebangsaan Arab menyebabkan mereka kembali menjadi hina.

Hari ini Umno berusaha mempersatukan Melayu dengan kebangsaannya. Pas dan Umno dikatakan akan menjadi kuat jika bersatu, dan wadah penyatuannya adalah Melayu. Melayu yang menjadi teras kuasa politik sejak Tanah Melayu/Malaysia mencapai kemerdekaan. Penyatuan yang ditaja dan diinginkan oleh Pas iaitu Islam dirasakan tidak sesuai dengan masyarakat majmuk Malaysia lalu perlu ditolak. Para mufti juga merasakan kedua parti politik Melayu yang dominan itu perlu bersatu, maka apakah mereka juga di atas dasar nasionalisma Melayunya?

50 tahun lebih Melayu berkuasa dengan dasar kebangsaannya, Melayu itu hampir hilang kuasa dalam pilihan raya Umum yang lalu. Kegagalan Melayu Umno untuk menjadikan bangsa itu bermaruah menyebabkan mereka menyalahkan golongan Melayu/Pas yang menyeru kepada Islam. Melayu yang yakin dengan kesempurnaan Islam bukan sahaja untuk Melayu Islam malah juga untuk yang bukan Islam. Islam sebagai rahmat untuk seluruh alam; Melayu Islam, bukan Islam dan seluruh alam.

Maka kegilaan Umno perlu disekat jika Melayu dan rakyat Malaysia ingin menyelamatkan negara ini. Pas yang membawa Islam dan menyeru penyatuan dibawah panji Islam perlu disokong bukan sahaja oleh Melayu Umno malah semua bangsa dan agama di Malaysia. Islam terlalu adil dan kehidupan mereka akan terjamin sebagaimana dibuktikan oleh sejarah pemerintahan Islam yang terlalu agung untuk semua bangsa dan agama sesuai dengan peranannya sebagai "rahmatan lil alami". Dasar assabiyah Melayu Umno perlu ditolak dan bersatu mengangkat syariat Islam.

No comments: