Monday, January 25, 2010

Terima kasih cikgu.

Guru Pembiak Budaya Saman. Berita muka depan Kosmo 25 Januari 2010 berkenaan sepasang guru suami isteri bertindak mengemukakan tuntutan saman bernilai RM 1.5 juta terhadap 2 orang Guru Besar dan seorang pegawai Jabatan Pendidikan Kedah benar-benar mencemar maruah dan reputasi para pendidik. Tindakan saman menyaman merupakan perkara biasa dan menghubungkan tindakan guru berkenaan sebagai pembiak budaya saman adalah keterlaluan dan kurang ajar. Terasa pihak Kosmo tidak pernah mendapat khidmat sekelumit kebaikan daripada mereka yang bernama guru atau ada dendam mereka terhadap guru. Jahatnya guru hinggakan hasrat mempertahankan hak perlu dipandang serong oleh masyarakat. Dan itu kehendak sebenar daripada olahan pemberitaan tersebut.

Pemberitaan yang bodoh oleh media massa banyak meninggalkan kesan kepada masyarakat. Imej guru yang sentiasa mendapat penghargaan dalam masyarakat menjadi kian luntur disebabkan pengolahan sudut pandangan yang kian menyerong terhadap guru. Media yang ghairah melaporkan sudut pandang yang negatif berkenaan para pendidik kian terjerat dengan persepsi buruk masyarakat kepada pendidik sedangkan mereka tidak mampu keluar dari lingkungan pengaruh institusi berkenaan. Bodohnya mereka menyerahkan nasib dan masa depan generasi kepada pendidik yang mereka curigai. Kalau bukan apa usaha mereka untuk memertabatkan profesion tersebut?

Ungkapan lapuk berkenaan pengorbanan guru tersimpan dalam catatan lama atau sesekali dilontarkan sebagai penyedap bicara kepada golongan yang banyak bekorban untuk pembangunan masyarakat. Sesungguhnya penilaian , penghargaan dan penghormatan masyarakat kian seorang. Penyangak, penipu, pembunuh, perasuah mendapat tempat dan sanjungan kerana keupayaan mereka memiliki kuasa dan menaburkan benda . Media berdaya upaya menjauhkan masyarakat daripada ilmuan dan menonjolkan orang yang bodoh dan rosak akhlak sebagai idola. Para pengiat seni murahan yang hampir relai keuntuhan akhlak diperlihatkan sebagai orang yang perlu dicontohi dan bukannya budaya ilmu yang diterapkan oleh para sarjana, ilmuan dan guru.

Anihnya, bila masyarakat hampir punah, kedai-kedai buku menjadi lengang dan para ilmuan tidak dihormati, media sekali lagi meletakkan kesalahan dipundak guru. Guru yang salah. Pendidikkan yang tidak berkesan. Komitmen guru yang meragukan. Akhlak para pelajar menjadi rosak. Persoalannya apa pula tanggungjawab media untuk membetulkan keadaan? Cukupkah dengan mengutuk dan memandang rendah kepada para pendidik dan dalam masa yang sama meneruskan kegiatan mencari laba daripada daki dunia dengan kegiatan yang tidak berakhlak dan beretika?

Hodoh sangatkah seorang guru mempertahankan hak dan kehormatannya di mahkamah. Berapa ramai pula guru yang menjeruk hati dan perasaan mereka bila berhadapan dengan perangai ketua mereka di sekolah, pegawai-pegawai di Pejabat Pendidikan Daerah, pegawai-pegawai di Jabatan Pendidikan Negeri atau daripada pihak Kementerian Pelajaran sendiri. Dalam keadaan politik rakus UMNO menguasai pentadbiran, bukankah ramai guru yang teraniaya dan dinafikan pelbagai hak dan kemudahan. Kebajikan mereka dinoda. Apakah media sangup menelusuri setiap jerih seorang guru berhadapan dengan penjenayah bangsa, agama dan tanah air daripada kalangan orang politik yang berkuasa.

Media adalah penjilat dan mengulum setiap najis dan kekotoran para pemimpin yang hilang sera terhadap nurani bangsa. Maka pemberitaan media sentiasa terarah kepada menghancurkan tamaduan sebuah bangsa.

TERIMA KASIH GURU.

No comments: