Tuesday, January 5, 2010

Gomo Sen Kite (GST)

Najib sebagai PM Malaysia dengan selogan 1 Malaysia dan rakyat didahulukan. Ramai termasuk Tun Mahathir yang tidak faham konsep 1 Malaysia Najib, namun konsep mendahulukan rakyat yang diuar-uarkan oleh Najib lebih mengelirukan.

Menelusuri fikiran orang yang dekat Najib juga gagal mengurai kekusutan apa lagi untuk mendapat kefahaman. Mungkin ekonomi Malaysia begitu komplek untuk difahami oleh rakyat biasa dan huraian Menteri juga terlalu ilmiah untuk dimengerti oleh rakyat seperti kita.

Banyak persoalan yang rakyat memerlukan jawapan dan gagal diberi penjelasan yang baik oleh Najib dan kabinetnya.

1) Ekonomi Malaysia kian gawat di bawah Najib walaupun pakej rangsangan ekonomi sejumlah RM 67 billion telah dilaksanakan. Wang rangsangan sejumlah RM 67 billion banyak dan ke dalam kantung siapa wang itu mengalir. Rakyat tidak banyak mengetahui arah aliran pakej ransangan tersebut kerana kewangan mereka tidak berubah kecuali harga barangan kian meningkat. Terbaru kerajaan mengumumkan kenaikan harga gula dan pelbagai barangan termasuk minyak mungkin akan meningkat.

2) Rakyat semakin tidak faham dalam menghadapi kenaikan harga barangan pengguna, kerajaan akan menentukan jawapannya iaitu, kenaikan tersebut tidak akan membebankan rakyat. Kerajaan sudah tidak mampu menanggung subsidi kepada rakyat dan lain-lain. Pokoknya, rakyat boleh akur dengan alasan kerajaan dan Umno/BN menang setiap kali pilihan raya. Hebat dan rakyat makin tidak faham. Kita tidak mampu faham, apa sebenarnya yang membebankan rakyat Malaysia kini dan selamanya.

3) Rakyat juga tidak akan faham bila Menteri Kewangan 2, Dato Seri Husni Hanadzalah menyatakan bahawa GST juga tidak akan membebankan rakyat. Rakyat akan lebih-lebih tidak faham bila beliau menyatakan bahawa GST sebenarnya:

a) Golongan paling tidak berada dapat menjimatkan RM 14,52 setahun. Hebatnya GST (orang Terengganu kata "Gomo Sen Kite").

b) Golongan berpendapatan tinggi pula dapat menjimatkan RM 346.72. Banyak tu, tapi bagaimana ya?

c) Para pengeksport Malaysia dapat menyelamatkan cukai bernilai RM 1.4 billion di bawah sistem "perkadaran sifar" -zero-rated. Pengksport dapat menjimatkan cukai dan bagaimana kerajaan mendapatkan RM 1.4 billion cukai pengeksp0rt yang hilang dibawah sistem berkenaan? Bagaimana ye?

d) Sejumlah RM 4 billion dapat dijimatkan oleh keseluruhan perniagaan dalam negeri. Semua pihak dapat meningkatkan penjimatan termasuklah rakyat yang membayar cukai GST.

e) Kerajaan misalnya dapat meningkatkan terimaan RM 1 billion daripada Rm 12 billion yang dikutip dibawah sistem lama.

f) Sektor perniagaan pula akan mengurangkan sumbangan cukai kepada kerajaan sebanyak RM 5.4 billion.

Bagaimana ye kerajaan dapat mengutip RM 13 billion (RM 1 billion + RM 12 billion yang dikutip oleh kerajaan melalui sistem lama.

Rakyat gagal memahami bagaimana kerajaan akan mendapatkan RM 6.4 billion dan RM 5.4 billion cukai golongan perniagaan yang tidak dikutip.

Angka-angka tersebut aku anggap terma ekonomi yang hanya mampu difaham oleh puak kapitalis yang sentiasa mementingkan keuntungan walaupun terpaksa menggunakan perbagai terma yang mengelirukan pengguna. Hakikatnya, Malaysia negara kapitalis yang didominasi oleh pemimpin yang tamak. Maka bagaimana rakyat boleh faham sedangkan Tun Mahathir tidak mampu faham konsep 1 Malaysia Najib atau kekelirun beliau terhadap pembaziran di zamannya.

No comments: